SLU:s utbildningar marknadsförs i Kazakstan

Publicerad: 08 november 2018

I slutet av oktober fick institutionen för molekylära vetenskaper besök av Kazakstans största nyhetsprogram som gjorde ett reportage om SLU. Målet med programmet var att få fler studenter att studera miljöteknologi och livsmedelsvetenskap, kunskap som behövs i Kazakstan.

Kazakstan har ett statligt program, BOLASHAK, som ger stöd till studenter som väljer att läsa vid välrenommerade universitet utomlands. I Sverige har tre universitet valts ut – Karolinska institutet, Lunds universitet och SLU.

Mer kompetens inom miljöteknologi och livsmedelsvetenskap behövs i Kazakstan

Målet med programmet är att utveckla Kazakstans kompetens inom modern teknik, medicin och miljöteknologier och livsmedelsvetenskap. De inspelade TV-programmet ska attrahera masterstudenter och doktorander till SLU genom att berätta om den attraktiva studie- och forskningsmiljön vid SLU.

Avsnittet visades igår i Kazakstan igår under rubriken ”högre utbildning och forskning” och är dubbad till kazakiska. Se ett klipp nedan.

Teamet har bland annat intervjuat forskaren och läraren Gulaim Seisenbaeva som arbetar med miljöteknologi och sedan tidigare samarbetar med forskare på Kazakhstans National University och på Kazakh-British Technical University. Med i inslaget är även Galia Zamaratskaiia, forskare och samverkanslektor i livsmedelsvetenskap, som har ett pågående samarbete med Kostanay University i Kazakhstan.

– Vi tycker det är jätteroligt att det görs en satsning på detta i Kazakstan. Det är förstås också ett bra tillfälle för SLU att attrahera nya internationella studenter, säger Gulaim Seisenbaeva.