PM Belönad

Publicerad: 14 december 2018

Per-Magnus Ekö prisas av Kungliga Skogs och Lantbruksakademien. Han får årets " Belöning för föredömliga insatser inom pedagogik och undervisning". Akademien framhåller hans arbetet med att bygga upp utbildningen till Euroforester

Det här är motiveringen till den välförtjända belöningen:
" Per Magnus Ekö har under 30 år undervisat i sydsvensk skog på jägmästarlinjen vid SLU i Alnarp och framgångsrikt utvecklat nya former för undervisningen i fält och över internet. Han har ansvarat för och utvecklat den internationella skogliga masterutbildningen Euroforester. I utbildningen har han utvecklat en pedagogik som innebär aktivt lärande genom arbete, både självständigt och i grupper och med skriftliga och muntliga presentationer. Studenterna har haft olika bakgrund, vilket Per Magnus Ekö nyttjat i undervisningen. Sedan starten för 15 år sedan har ca 500 studenter genomgått utbildningen i Alnarp. De har skapat ett alumninätverk som har regelbundna träffar och där Per Magnus Ekö är den naturliga centralgestalten. Nätverket har utvecklats till en gränsöverskridande viktig samverkansplattform inom skogsbruket i Europa."

Läs vidare på KSLAs Hemsida,