SLU landets bästa unga universitet

Publicerad: 07 juni 2018

Med en 36:e plats på världslistan rankas SLU som Sveriges bästa ”unga universitet” i Times Higher Educations rankning. Listan omfattar 250 lärosäten i 55 länder, alla under 50 år gamla.

– Det är glädjande att vi håller kvar vår position bland topp 50. Konkurrensen här är stenhård och speciellt de nya asiatiska universiteten kommer starkt, säger SLU:s rektor Peter Högberg.

– Inte minst är det ett mycket gott betyg till våra medarbetare både inom forskningen, utbildningen och i stödfunktionerna, säger Peter Högberg.

Times Higher Education, THE, är en av världens högst värderade universitetsrankingar. Universitet och högskolor utvärderas utifrån fem kriterier: utbildning, forskning, citeringar, internationalisering och extern finansiering.

SLU placerar sig bra på fler av THE:s rankningar. I den senaste världsomfattande listan på över alla lärosäten har SLU en plats i spannet 251–300.

I rankningen av världens universitet under 50 år finns tre från Sverige med. Förutom 41-åringen SLU också Örebro på plats 62 och Linköping på plats 73.

I topp ligger Hong Kong University of Science and Technology följt av École Polytechnique de Lausanne i Schweiz och Singapore University.