Om Arbogaån svämmar över – en analys av ekosystemtjänster i sötvatten

Publicerad: 31 augusti 2018

Människor är beroende av en rad olika tjänster som kommer från ekosystemen som omger oss. Till dessa så kallade ekosystemtjänster räknas till exempel dricksvatten, biologisk mångfald och rekreation. Ekosystemtjänster har blivit allt mer hotade av mänskliga aktiviteter och klimatförändringar. I ett examensarbete vid SLU Aqua användes Arbogaån som fallstudie. Vilka ekosystemtjänster påverkas negativt vid en översvämning i ån?

Syftet med studien var att öka förståelsen för vilka metoder som kan användas för att utvärdera ekosystemtjänsters status, samt hur deras status påverkas av klimatförändringar som översvämningar.

Studien bestod av två olika moment, litteraturstudie av tidigare forskning samt genom en fallstudie av Arbogaån.

Litteraturstudien påvisade 344 indikatorer som har använts tidigare i Europa för att utvärdera ekosystemtjänsters status. Dessa indikatorer kom från fler olika metoder, som till exempel expertbedömningar, fallstudier, kvalitativa och kvantitativa metoder. Litteraturstudien gav också en förståelse för hur översvämningar kan komma att påverka ekosystemtjänster i sötvatten, och resultaten visade att främst dricksvatten och biologisk mångfald är hotade i Europa.

I fallstudien i Arbogaån utvecklades en ny metod för att bedöma översvämningars effekt på ekosystemtjänster. Metoden testades på sex ekosystemtjänster som antas vara känsliga mot översvämningar i Arbogaån. Resultaten visade att tre av dessa ekosystemtjänster, biologisk mångfald, dricksvatten och livsmiljö, kommer att påverkas negativt av översvämningar i Arbogaån.

Resultatet från studien redovisas i examensuppsatsen Assessment of freshwater ecosystem services – with a case study in river Arbogaån

Sara Bergek, avdelningschef
Institutionen för akvatiska resurser, Sötvattenslaboratoriet, SLU