Biologisk bekämpning av en fröburen sjukdom på rödlök i Vietnam

Publicerad: 10 september 2018

Förra året fick professor Dan Funck Jensen 75 000 kr från Kompetenscentrum för biologisk bekämpning, CBC, för att leda ett pilotprojekt om biologisk bekämpning av fröburna sjukdomar i grönsaker. Projektet skedde i samarbete med Can Tho University i Vietnam.

Målet med projektet var att etablera ett samarbete mellan SLU och Can Tho University kring biologisk bekämpning av utsädesburna sjukdomar i grönsaker, särskilt i Mekongdeltat. Projektet syftade till att minska användningen av kemiska bekämpningsmedel och kommer att ligga till grund för framtida forskningssamarbeten inom det här området.

Ett besök från Vietnam på SLU

Forskaren Khoa Nguyen Dac och hans två doktorander Tuan Tran Quoc och Van Dan Nguyen från Can Tho University i Vietnam besökte SLU i slutet av maj 2017. Under sin första vecka deltog de i en doktorandkurs om biologisk bekämpning av växtsjukdomar.

Senare arbetade doktoranderna i laboratoriet med att detektera skadliga Fusarium-svampar med hjälp av PCR-teknik. De designade primers och testade deras hur specifika de var. Dessutom testade doktorandera protokoll som användes vid SLU för att belägga frön med biologiska bekämpningsmedel som baseras på svamp och bakterier.

Biologisk bekämpning av Fusarium-svampar på rödlök i Vietnam

I fältförsöken undersöktes biologisk bekämpning av basalrötning orsakad av Fusarium-svampar. Det här är en allvarlig växtskadegörare i Vietnam och därför extra intressant att undersöka. En bakteriestam som kommer från området hade i tidigare, småskaliga experiment visat lovande resultat för biologisk bekämpning och användes därför här.

Fältförsöken genomfördes under regnperioden oktober-december 2017 på två olika platser Vietnam där mycket lök odlas. Fältförsöket visade en tydlig biologisk bekämpningseffekt av bakterien och i vissa fall var den biologiska bekämpningen till och med bättre än den jämförande behandlingen med kemiska bekämpningsmedel. Resultaten skiljde sig dock mellan de två platserna.

–  Det här pilotprojektet kommer att ligga till grund för nya försök där vi kommer att undersöka varför det är skillnader mellan de två olika platserna, säger professor Dan Funck Jensen.

Porträttfoto på en leende man, foto.Professor Dan Funck Jensen

Institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi
dan.jensen@slu.se, 018-672798