Märkning nyckel till god förvaltning av Östersjötorsken

Publicerad: 03 september 2018

Monica Mion, doktorand på institutionen för akvatiska resurser, har just skrivit färdigt sin introduktionsuppsats. Monica arbetar med att ta fram data om Östersjötorskens tillväxt och dödlighet. Monica studerar historiska märkningsexperiment men kommer också att ta fram nya data från ett internationellt märkningsprogram.

Dessutom kommer Monica Mion att undersöka hur förändringar i torskens tillväxt och tillstånd påverkar torskens reproduktiva potential, och att försöka integrera de nya biologiska kunskaperna i bedömningsmodeller för en bättre förvaltning av torsken i Östersjön.

För att kunna förvalta beståndet av torsk i Östersjön är kunskap om torskens beståndsstatus nödvändig. Just nu finns ingen tillförlitlig bedömning av beståndets status då det saknas information om fiskens ålder och tillväxt och samspelet med förändringar i fiske, miljö och ekologiska förhållanden.

Läs mer i Monica Mions doktoranduppsats Mion, M. (2018). Increasing biological knowledge for a better management of the Eastern Baltic Sea cod.

Monica Mion, miljöanalytiker
Institutionen för akvatiska resurser, Havsfiskelaboratoriet, SLU