Ogräsmedel påverkar alger på mer än ett sätt

Publicerad: 04 september 2018
Regndroppar på vattenyta. Foto.

Alger, bakterier och andra mikroorganismer som växter på ytor i vattenmiljöer och bildar en så kallad biofilm, är en viktig födokälla för många organismer, och är betydelsefulla för näringscykeln i vattnet. Algerna i biofilmerna kan påverkas av växtskyddsmedel från jordbruket, vilket kan påverka både algerna och olika ekosystemfunktioner.

De flesta vetenskapliga studier kring växtskyddsmedlens effekt på alger i biofilmer fokuserar på påverkan från ogräsmedel som inverkar direkt på fotosyntesen, men algerna kan även påverkas på andra sätt. Alexander Feckler, postdoktor på Vatten och miljö, har tillsammans med kollegor undersökt ogräsmedels påverkan på bildandet av karotenoider, växtpigment som skyddar växter mot för mycket solljus.

Resultaten från försöken visar att exponering av ogräsmedel kan minska mängden klorofyll och mängden karotenoider i alger, vilket påverkar algerna negativt och kan leda till att alger ersätts av organismer som inte förlitar sig på fotosyntes, vilket kan påverka viktiga ekosystemfunktioner.

Studien sammanfattas i ett inlägg på bloggen EcotoxBlog (Universität Koblenz-Landau), och har nyligen publicerats i den vetenskapliga tidskriften Aquatic Toxicology.