Nya medel till ekoforskning från Jordbruksverket

Publicerad: 17 januari 2019

Jordbruksverket beviljar sex miljoner kronor till tio nya projekt för att främja produktion av ekologiska livsmedel. Medlen kommer från den andra utlysningen inom ramen för den åtgärdsplan som regeringen gett Jordbruksverket i uppdrag att genomföra. Projekten har bland annat bedömts efter angelägenhetsgrad och eftersom det fanns begränsat med pengar och bara för två år har korta projekt prioriterats. I vissa fall är det kompletteringar till redan befintliga projekt.

Projekten

Bättre kväveutnyttjande från nötflytgödsel
SLU, (Sveriges lantbruksuniversitet) får 800 000 kr under 2 år. Syftet med projektet är att optimera utnyttjande av kväve och minimera förluster av ammoniak vid spridning av flytgödsel från nötdjur.

Mobil gröngödsling i ekologisk odling
Hushållningssällskapet Östergötland får 1 018 000 kr under 2 år. Projektet syftar till att utveckla odlingssystem där grönmassa flyttas inom gården för att styra tillförseln av växtnäring.

Näringsbevattning med biogödsel
Hushållningssällskapet Skåne får 1 131 000 kr under 2 år. Syftet med projektet är förbättra utnyttjandet av biogödsel genom utveckling och utvärdering av näringsbevattning i grönsaksodling.

Grön jord
Nordisk råvara får 500 000 kr för ett deltagardrivet utvecklingsprojekt på gårdsnivå som ska prova olika metoder för uppbyggnad av näring och åtgärder för att på sikt minska bearbetningen av jorden.

Etableringstidpunktens inverkan på sommarmellangrödors markkolsbidrag och ogräsbekämpande egenskaper
SLU får 1 236 000 kr under 2 år. Projektet ska utveckla användningen av mellangrödor och analysera markkol, ogräskontroll, näringsbalans och biodiversitet. En mellangröda är gröda som man sår in mellan två huvudgrödor.

Förbättrad sortprovning för ekologisk höstrapsodling
Sveriges Frö- och Oljeväxtodlare får 191 000 kr. Syftet med projektet är att gradera tidpunkten för blomning i befintliga rapsförsök för att finna sorter med tidig blomning som minskar risken för angrepp av rapsbaggar.

Bättre kunskap om sjukdomsresistens i höstrapssorter
Sveriges Frö- och Oljeväxtodlare får 166 000 kr för att utvärdera sjukdomsresistens i befintliga försök med utvärdering av olika sorter av höstraps.

Etablering och radhackning av ekologisk frövall i timotej och ängssvingel
Sveriges Frö- och Oljeväxtodlare får 337 000 kr. Projektet syftar till att förbättra etablering och ogräskontroll vid ekologisk produktion av gräsfrövall.

Proteinkvalité i ekologiskt odlad spannmåls- och trindsädssorter
SLU får 88 000 kr för att finna sorter som har en högre foderkvalitet. Projektet ska analysera innehåll av essentiella aminosyror i sorter av höstvete, vårvete, havre, korn och åkerböna som ingår i de ordinarie försöken med ekologisk sortprovning.

Det är inne att vara utehöna
RISE (Research Institutes of Sweden) får 495 000 kr för att utvärdera hållbarhet, fosforbindningsförmåga och djurens komfort i rastgårdar.