Bostäder mot åkermark i het markstrid

Publicerad: 07 oktober 2019

Uppsala kommun vill bygga tusentals bostäder på grönområdena runt Ultuna. Men SLU som äger marken tänker inte släppa den. I höst avgörs frågan.

Rejäla förändringar kam vänta de gröna fälten och åkrarna runt Ultuna. Flera tusen av Uppsalas nya bostäder är tänkta att ligga här.

– Här är som Sverige i miniatyr med olika markförhållanden, framförallt lerjordar, men också gråberg och mer sandiga jordar närmare åsen, säger Ingmar Messing från institutionen för mark och miljö.

Det är svårt att hitta mark att bygga bostäder på och begränsningarna är många. Bland annat finns en tydlig statlig inriktning om att inte bygga bort mer åkermark för att klara livsmedelsproduktionen.

– Det är inte aktuellt för oss att bara släppa det här. Vi har inget eget intresse i det. Marken används för utbildning och forskning och här pågår flera aktiva försök, det är viktigt att förstå, säger Martin Melkersson, universitetsdirektör på SLU.

– Det här är vårt laboratorium, och det är ett samhällsintresse att det bevaras. SLU kan bara inte acceptera att det försvinner. Men pressen är stor, kommunen har planmonopol och sista ordet. De kan till sist tvinga till sig marken av oss, säger Göran Bergkvist från institutionen för ekologi.

Läs hela artikeln i UNT (prenumeration krävs för att få tillgång till artikeln).