Kerstin Lindblad-Toh blir hedersdoktor vid VH-fakulteten

Publicerad: 02 oktober 2019

Sedan Kerstin Lindblad-Toh själv disputerade har hon haft en framstående vetenskaplig karriär och som erkännande av detta har hon fått många priser och utmärkelser. Vid årets doktorspromotion är det dags att återigen ta emot doktorshatten - den här gången som hedersdoktor vid VH-fakulteten.

Göran Andersson och Tomas Bergström, båda forskare vid institutionen för husdjursgenetik, var med och nominerade Kerstin Lindblad-Toh till hedersdoktoratet.

– Vi och andra forskare vid SLU har länge haft ett samarbete med Kerstin Lindblad-Toh vilket intensifierades då hon 2009 rekryterades till Uppsala universitet som professor. Detta fick en avgörande betydelse för hundforskningen i Uppsala och resulterade i ett fördjupat och pågående samarbete mellan stadens två universitet, kommenterar Göran Andersson.

Det universitetsövergripande samarbetet inom hundforskningen har resulterat i flera stora internationella projekt. Kerstin Lindblad-Toh var en av initiativtagarna till det EU-finansierade (sjunde ramprogrammet) hundprojektet LUPA som involverade både husdjursgenetiker och veterinärmedicinska kliniker vid SLU. Hon har även lett ett Excellence center med deltagande av SLU-forskare som finansierats av Formas.

Göran Andersson motiverar utnämningen:

– Kerstin Lindblad-Toh är en unik begåvning och hennes forskningsresultat har i stor utsträckning kunnat omsättas i praktiska tillämpningar inom både veterinär- och humansjukvården. Hon har gjort en rad banbrytande husdjursgenetiska insatser, bland annat identifierat flera mutationer som orsakar ärftliga sjukdomar hos både hund och häst.

Kerstin Lindblad-Toh installeras som hedersdoktor i samband med årets doktorspromotion den 5 oktober och håller sin installationsföreläsning den 4 oktober.

Fakta:

• Kerstin Lindblad-Toh är professor i komparativ genomik vid Uppsala universitet, och sedan 2014 innehavare av en rådsprofessur från Vetenskapsrådet.
  • Hon är dessutom "Scientific Director Vertebrate Genomics" vid Broad Institute of MIT och Harvard University, Cambridge, MA, USA.
  • Under åren 2010-2013 var hon director för SciLife Lab Uppsala och co-director från 2013 till 2016.

Göran Andersson
Professor vid institutionen för husdjursgenetik (HGEN); avdelningen för molekylär genetik och bioinformatik

Telefon: 018-672056, 0703-808919
E-post: goran.andersson@slu.se