SLU-nyhet

Nytt poddavsnitt: Konsumenterna, maten och gentekniken

Publicerad: 11 oktober 2019

Har konsumenter några starka åsikter om mat som är genetiskt modifierad egentligen? Vet kunderna vad genetisk modifiering är, och skulle det spela någon roll vid butikshyllan? Hur kan man veta om konsumenter vill ha genmodifierade livsmedel när den valmöjligheten inte finns? Välkommen till ett avsnitt om konsumenter och genteknik!

Vi kan som konsumenter påverka produktionen av livsmedel genom att välja eller välja bort varor. Men vad påverkar oss, när vi gör våra val? Livsmedelsindustri och handel hänvisar ofta till konsumenternas negativa attityder, som förklaring till varför vi inte har några genmodifierade (GM) livsmedel att välja på i affären. Samtidigt visar en rapport från Konsumentföreningen Stockholm att majoriteten av kunderna tror att GM-mat redan finns i butikerna. Rapporten visar också att svenskar inte är lika skeptiska till genmodifierade organismer (GMO) idag som för 20 år sedan. Vad tycker och tänker vi konsumenter om GMO egentligen? Väljer vi det vi säger att vi ska välja, när det kommer till kritan? Hur påverkas vi av märkningar och olika typer av information? Blir vi mer positivt inställda till produkter framtagna med genteknik om de har positiva effekter på hälsan eller på miljön? Det här är frågor som vi diskuterar med Minna Hellman, hållbarhetsstrateg hos Konsumentföreningen Stockholm och Carl Johan Lagerkvist, professor i företagsekonomi vid SLU, i den här live-inspelningen från Almedalsveckan. Vi får bland annat veta hur forskarna gör för att ta reda på om konsumenter skulle vilja ha genmodifierade livsmedel, om den valmöjligheten fanns i svenska matbutiker. Välkommen till avsnitt #14 av podcasten Shaping our food!

Fakta:

Podcasten Shaping our food görs inom forskningsprogrammet Mistra Biotech som finansieras av Mistra (Stiftelsen för miljöstrategisk forskning) och SLU.