Dessa djur besökte familjen Asplund

Publicerad: 05 november 2019
Porträttbild av Sara Asplund.

Myskoxe, igelkott och älg hade barnen Asplund hoppats att viltkameran i deras trädgård skulle fånga på bild. Nu har vi tittat igenom bilderna tillsammans med dem för att se vilka vilda djur som varit på besök.

I mitten av oktober besökte vi familjen Asplund igen för att ta ner den viltkamera som vi tillsammans satt upp lite mer än en månad tidigare. Familjen, som bor i Umeåstadsdelen Tavleliden, var de allra första deltagarna i projektet Träffa dina vilda grannar.

– Vi har sett en hare i trädgården, berättar Sara Asplund, men kanske var den för långt bort för att fångas av kameran. Något rådjur har vi inte sett till.

Simba första djuret

Kameran monterades ner och vi laddade tillsammans in bilderna i datorn. Nyfikenheten hos syskonen Hugo, Inez och Milo var till en början stor och det första djuret visade sig vara välbekant. "Simba!" ropade de när de såg katten spatsera framför kameran.

De första två vilda djuren vi såg var en skata och en hare. Sen följde många fler bilder på skator, katter och familjens kaniner... faktiskt så många att barnen tappade intresset och försvann för att fortsätta med sitt. De kom dock snabbt tillbaka för att kika när de hörde att de lyckats fånga ett rådjur på bild.

Den sista arten vi såg var en grävling som gick en nattlig promenad över gården.

– Nu behöver vi kameran igen i vinter för att fånga älgarna på bild, säger Sara Asplund.

Fakta:

Träffa dina vilda grannar
  • Projektet är ett samarbete mellan Sveriges lantbruksuniversitet, Umeå kommun och Svenska jägareförbundet.
  • Syftet är att genom medborgarforskning lära oss mer om vilda djur i Umeå kommun och om invånarnas attityder till dessa.
Vill du vara med?

Bor du i Umeå kommun och vill sätta upp en viltkamera i din trädgård, på din skogsmark eller på din tomt under en månads tid? Anmäl ditt intresse här.
Är du nyfiken på projektet och vill följa resultaten löpande? Då kan du också anmäla ditt intresse för att ta emot nyhetsbrev i formuläret på samma sida.

Välkommen på deltagarträff

Har du möjlighet så är du välkommen till oss redan nu på fredag den 8 november kl.15-17 eller kl.18-20 för att titta på bilder från viltkameror och låna en egen kamera att sätta upp på din gård. Läs mer om träffen här.