Doktorandkurs prisas

Publicerad: 18 november 2019
Kursdeltagare samlade i Sydafrika. Foto.

Doktorandkursen Global Perspectives on Adaptive Wildlife Management har mottagit fakulteten för skogsvetenskaps pris för bästa doktorandkurs.

Under fem veckor i början av 2019 hölls kursen där 19 doktorander från universitet världen över diskuterade förvaltning av vilt och andra naturresurser ur ett internationellt perspektiv. Undervisningen skedde i Sverige och i Kruger nationalpark, och dess omgivningar, i Sydafrika och organiserades i samarbete med Nsasani Trust.

Föreläsarna kom från olika discipliner, från ekologi till statsvetenskap, och olika universitet (SLU, Nelson Mandela University, Umeå University och Utrecht University).

Doktoranderna bekantade sig med teorin om adaptiv förvaltning och utvecklade tillsammans sin förståelse för olika förvaltnings- och bevarandestrategier i en internationell kontext. De jämförde förvaltningssystem och exempel med arter från södra och norra delen av världen för att lära sig om deras skillnader och likheter. Studenterna hade också många möjligheter att möta lokala aktörer som jobbar med förvaltning av naturresurser i Sydafrika.

Kursdeltagare spanar ut över parken med kikare. Foto.

Foto: Sabrina Dressel

En del i forskarskolan ECOS

Kursen gavs som en del av forskarskolan Ecology and Society, ECOS, under ledning av Joris Cromsigt från institutionen för vilt, fisk och miljö.

- Denna kurs var unik eftersom att den samlade studenter från Afrika och Europa för att gemensamt diskutera framtida utmaningar i hållbar utveckling från väldigt olika perspektiv, säger Joris cromsigt.

Flera tillfällen att kommunicera forskning ordnades där doktoranderna i möten med turister, skolbarn och lokalbefolkning fick tillfälle att öva på att berättade om sin egen forskning på intresseväckande sätt.

Sabrina Dressel, själv doktorand vid institutionen för vilt, fisk och miljö, var medarrangör och en av de engagerade lärarna på kursen.

- Att ha studenter och lärare med olika bakgrund och med olika erfarenheter inom fältet skapade en otroligt rik kurs. Våra diskussioner, vår samverkan och våra grupparbeten gav så mycket mer än vad vanliga föreläsningar hade kunnat ge, säger Sabrina Dressel.

"Bästa kursen jag läst"

Att kursen var omtyckt vittnar kursutvärderingen om, där finns motiveringar som "Den bästa kursen jag någonsin läst och ett minne för livet!" och "Kursen har gett mig ett bredare perspektiv inte bara på viltförvaltning men också på ekologi, landskap, forskning, samhälle och doktorandutbildning världen över. Det var verkligen en fantastisk upplevelse."

Priset består av ett diplom samt ett resestipendium om tiotusen kronor som bidrag till kompetensutveckling. Doktorandkursen kommer troligen att ges igen December-Januari 2020-2021. Information kommer att finnas på www.slu.se/ecos.