SLU-nyhet

Heureka välkomnar Rickard

Publicerad: 18 november 2019
Rickard e.jpg

Möt datavetaren och tidigare spelutvecklaren Rickard Westerlund som sedan 25 mars 2019 arbetar med Heureka.

Under sin tid med Heureka har Rickard arbetat med 3D grafiken och att förbättra prestandan vid optimeringar. Genom de förändring som Rickard gjort i ett verktyg för optimeringsproblem har lösningstiderna minskats till en tredjedel. Här kom hans kunskaper i programmeringsspråket C väl till pass, normalt är språket i Heurekas kod C#. Han har även arbetat med att förenkla hanteringen av olika pris- och kostnadsförutsättningar, som blir särskilt aktuellt vid analyser av stora geografiska områden.

I det pågående projektet "Simulator som komplett läromedel" finansierat av Ljungbergsfonden arbetar Rickard med att förbättra visualiseringen i BeståndsVis, vilket sedan ska användas som en del i utvecklingen av de skogliga gymnasieutbildningarnas simulatorundervisning. "Rickards kompetens kommer väl till pass för denna uppgift och vi tror på ett bra resultat" berättar Johanna Lundström, som arbetar i projektet. Rickard kommer närmast från ett spelutvecklingsföretag men har även arbetat åt ett konsultföretag med främst mobilutveckling. Han har en master i datavetenskap från Umeå Universitet.

Heureka fyller 10 år i år och en av svårigheterna med systemet är att uppdatera på ett effektivt sätt. "En utmaning är att uppdatera äldre delar utan att det påverkar nya delar eller utan att bra fungerande delar behöver bytas ut" berättar Rickard Westerlund. 

"Rickard är en välkommen och välbehövlig förstärkning av systemutvecklingsgruppen" säger Tomas Lämås, programchef vid SHa.

I den nya releasen 2.14 så kan du testa förbättringarna.

Sidansvarig: mona.bonta.bergman@slu.se