Poddavsnitt: Djur & natur som friskvård

Publicerad: 22 november 2019
En kvinna och en häst interagerar, foto.

Varför mår vi bra av att rida, gå ut med hunden, påta i trädgården eller att bara vara i naturen? Forskning visar att djur och natur är återhämtande, minskar stress och ger livskvalitet. Så varför är inte friskvårdande insatser med djur och natur en naturlig del inom skola, vård och omsorg i Sverige idag? Några tankar och idéer delges i poddavsnittet från Kvalitetsmässan.

SLU Framtidens djur, natur och hälsa deltog med ett seminarium och en monter på årets Kvalitetsmässa, Europas största konferens och fackmässa om verksamhets- och samhällsutveckling. Temat var: Ett smartare samhälle med fokus på hållbara lösningar för hållbara liv i hållbara samhällen.

I poddavsnittet från Kvalitetsmässan får vi lyssna till intervjuer med forskare och aktörer inom grön omsorg samt mässbesökare, för att fånga deras tankar kring djur och natur som resurs för människor och vilka nya lösningar de ser på framtidens folkhälsoutmaningar inom frisk-, hälso- och sjukvård såväl som inom skola, omsorg och social verksamhet.

Seminarium - Hållbara människor genom natur och djur

En person håller föredrag mot en lila gardin, foto.
Professor Lena Lidfors och universitetslektor Ann Dolling från SLU forskar om hur djur och natur kan användas för att förbättra människors hälsa och höll ett seminarium för intresserade mässbesökare.

SLU i samverkan med branschaktörer och organisationer inom grön omsorg

SLU samverkade med externa företag och organisationer för att diskutera hur djur och natur kan bidra till hållbara lösningar på nutidens och framtidens utmaningar kring de folkhälsomål om en jämlik hälsa som finns inom ramen för FN:s globala hållbarhetsmål genom Agenda 2030.

Två personer hukar vid två hundar inomhus, foto.

Lena Maria Lundberg och hennes hund Loppan, Annette Lindberg och hennes hund Saga från Svenska Vårdhundskolan var på plats i vår monter för att ge mer kunskap om hur vårdhundar ökar välbefinnandet samt motiverar till social gemenskap, fysisk och kognitiv träning inom vården.

Två personer och en hund i en monter inomhus, foto.

Sara Karlberg från Svenska Terapihundskolan och hennes kompanjon Kompis hälsade också på i vår monter och berättade om nyttan med skolahundar för elever med olika typer av utmaningar.

Två personer i en monter inomhus, foto.

Margareta Håkanson och Camilla Ridderstråle berättade bland annat om hur hästunderstödda insatser kan vara en resurs vid psykisk ohälsa, hur varaktig funktionsnedsättning inte måste vara ett hinder för en aktiv fritid.

Flera medverkande

Med oss i montern fanns också;

• Eva Sahlin som är forskare och fil. dr i miljöpsykologi med fokus på att använda naturen och trädgården som terapeutisk miljö.
  • Lotta Lundmark och Madeleine Liljegren från Hälsans Natur, som är en nationell förening för alla som är intresserade av eller arbetar med det hälsofrämjande i kontakten med natur och djur.
    De berättade bland annat om u
    tomhusrehabilitering inom äldreomsorgen.
  • Elisabeth G Wahlgren som driver GreveGarden på sin gård utanför Lidköping. Hon bedriver naturunderstödd rehabilitering med interdisciplinärt vårdteam på lantgård för deltagare med utmattningssyndrom, och har efter en projektperiod fått ett upphandlingsavtal med Östra hälso- och sjukvårdsnämnden i VG-regionen.
  • Pelle Karlsson och Björn Johansson från Nordens Ark, båda med lång erfarenhet av att arbeta med grupper i djurparken. Bland annat arrangerar de aktiviteter på LSS-läger och Djur & Naturkurser för personal som arbetar med assistans på olika sätt.