Ny praktisk guide för mekanisk bekämpning av rotogräs

Publicerad: 28 februari 2019

För att nå en hållbar ekologisk produktion behöver vi goda kunskaper om effektiva och miljövänliga odlingsmetoder. Att bemästra ogräsen, inte minst fleråriga rotogräs, är en nyckel för en produktiv ekologisk odling. Under de senaste decennierna har mycket forskning genomförts, både grundläggande om ogräsens biologi, men också tillämpad forskning om hur ogräsen kan bemästras i odlingssystemet. En utmaning är att utifrån forskning under specifika förhållande utforma strategier för den praktiska odlingen.

EPOK har i samarbete med Institutionen för växtproduktionsekologi (VPE), vid SLU tagit initiativ till skriften som både ger insikter från den senaste forskningen och praktiska rekommendationer. Huvudförfattaren Lars Andersson, är professor och samverkanslektor i växtproduktion med fokus på ogräs. Han har under många år studerat ogräsens biologi som underlag för nya strategier och metoder för kontroll.

Skriften är illustrerad med vackra ogräsplanscher från samlingen "Korsmos ugrasplansjer "som mycket generöst har ställts till förfogande av NIBIO, Norsk Institutt for Bioøkonomi.

Skriften kan laddas ned som pdf här. Enstaka tryckta ex kan också beställas via e-post epok@slu.se