Lo Persson föreläser på Väven

Publicerad: 22 februari 2019
Lax med luftbubblor runt sig. Foto.

Vad blir konsekvenserna av vattenkraften som ger oss förnyelsebar el för laxens krav på vandringsvägar? Och vad är det för akut sjukdomssituation som hotar laxen i Vindelälven? Svaren får du på lördag!

På lördag är det dags för Fiskens dag på kulturhuset Väven i Umeå. Lo Persson, forskare vid Institutionen för vilt, fisk och miljö, kommer att vara på plats för att berätta om sin forskning:

Laxen har en fantastisk biologi. Den gör spektakulära vandringar och har en otrolig förmåga att hitta ”hem” när det är dags för lek. Vad blir konsekvenserna av vattenkraften som ger oss förnyelsebar el för laxens krav på vandringsvägar?

Lo Persson kommer att presentera forskning som bedrivs vid SLU, som ska förbättra förutsättningarna för laxen i reglerade vattendrag. Hon kommer även att prata om en akut sjukdomssituation som hotar laxen i Vindelälven.