Guldkvist till kunskapsspridare

Publicerad: 29 mars 2019

Skogsbranschens mest prestigefyllda pris ”Guldkvisten” delas ut av Föreningen Skogen, i år är en av pristagarna Johanna Witzell som är docent på SLU, Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap i Alnarp.

Hennes forskning handlar om att minska effekten av skadegörare, som exempelvis svampsjukdomar, på skogen. Och hon ser till att hennes forskning kommer skogsbrukare till nytta.

– Johanna gör en enastående insats inom detta forskningsfält men ännu mer för att nå ut med kunskapen till skogens brukare och andra intressenter. Både forskning och fritid får stå tillbaka när hon outtröttligt bistår skogsbrukarna med kunskaper och användbara råd, säger Bengt Ek, generalsekreterare Föreningen Skogen, i ett pressmeddelande.

Johannas kollegor känner stolthet och gratulerar naturligtvis henne till detta fina pris.

Läs mer om Johannas forskning HÄR

Johanna Witzell, forskare