Jiasui Zhan, professor i växtpatologi, ger installationsföreläsning

Publicerad: 21 mars 2019

Jiasui Zhan är sedan den 10 augusti 2018 professor i växtpatologi med inriktning mot epidemiologi på institutionen. Hans installationsföreläsning har titeln: "Battling against plant diseases: an evolutionary approach" och hålla den 22:a mars.

Jiasui Zhan studerar mikroorganismer som orsakar växtsjukdomar, framförallt på viktiga jordbruksgrödor. I sin forskning fokuserar han på organismernas populationsgenetik och evolutionära ekologi.

Ett viktigt mål är att förstå hur evolutionära krafter påverkar organismernas molekylära och funktionella egenskaper, och hur samspelet mellan värdväxt och patogen har utvecklats under evolutionens gång.

Han försöker också använda sina kunskaper för att utveckla bekämpningsstrategier som är miljömässigt, ekologiskt och ekonomiskt hållbara.

Installationsföreläsningen kommer att webcastas. Läs mer om hur du följer professorsinstallationsföreläsningarna i Uppsala här.

Se filmen!

Bekanta dig med professor Jiasui Zhan och hans verksamhet.

Jiasui Zhan, Professor
Institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi, Avdelningen för växtpatologi/epidemiologi
jiasui.zhan@slu.se, +4618-672369