Öppet hus på SLU för framtidens världsförbättrare

Publicerad: 05 mars 2019

I morgon onsdag slår SLU i Uppsala upp dörrarna och välkomnar presumtiva studenter och intresserad allmänhet till öppet hus på universitetet. SLU har visionen att fördubbla antalet studenter på tio år och gör därför en kraftsamling i år. Det nya konceptet har lockat mer än sex gånger så många att föranmäla sig jämfört med tidigare år.

– SLU:s utbildningar ligger helt rätt i tiden. Hållbarhet, djur och natur är viktiga frågor som engagerar unga människor idag. Samtidigt är vi inte särskilt kända i den målgruppen. För att fler ska söka sig till oss behöver vi få ut vårt budskap och berätta vad vi gör. Och det är ju otroligt mycket, menar Lotta Albihn, som är kontaktperson för arrangemanget.

Under öppet-hus-dagen på campusområdet Ultuna 6 mars erbjuds 18 korta inspirationsföreläsningar inom aktuella ämnen med koppling till SLU:s utbildningar. I en mässdel kan man träffa programstudierektorer för de olika utbildningarna och studenter.

Föreläsningsserien pågår 10:30–15:30, och besökarna kan bland annat lyssna på ämnen som:

• Miljövänlig odling så att maten räcker till alla
  • En stad utan träd är bara hus
  • DNA-detektiver
  • Slaget om miljön

Vissa aktiviteter erbjuds bara till föranmälda besökare, men föreläsningarna är öppna för alla, i mån av plats.

Läs programmet här

Det nya konceptet för öppet hus har lockat mer än sex gånger så många intresserade att föranmäla sig, vilket innebär mer än 600 personer. En tanke bakom öppet-hus-dagen är att det är extra viktigt för ungdomar som inte har en akademisk bakgrund att få besöka och uppleva SLU. Förra veckan var det öppet hus vid SLU i Umeå, och nästa vecka är det öppet hus vid SLU i Alnarp.

– Vi vill avdramatisera universitetsvärlden och visa att vi som arbetar och verkar i den här spännande miljön är helt vanliga människor, säger Lotta Albihn.

Läs mer: https://www.slu.se/oppethuscampus

SLU:s utbildningsvision

Det behövs fler utbildade inom SLU:s ansvarsområden för att Sverige ska kunna klara omställningen till en cirkulär och biobaserad ekonomi. SLU har därför inlett ett brett och långsiktigt utvecklingsarbete, med avsikten att genom olika åtgärder skapa mer attraktiva utbildningar. Visionen är att fördubbla antalet studenter under en 10-årsperiod och få flera kvalificerade sökande, som också speglar mångfalden i Sveriges unga befolkning.

Kontaktperson för journalister

Lotta Albihn