Sydkorea samverkar om arbetsmiljö

Publicerad: 18 mars 2019

Höga självmordstal, stigande medelålder och tungt fysiskt arbete - Sydkoreas lantbruk står inför stora utmaningar för att klara framtidens livsmedelsproduktion. Ett nära samarbete med institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi på SLU Alnarp ska leda till bättre arbetsmiljö för den sydkoreanska landsbygdsbefolkningen.

Sydkorea är ett tättbefolkat land med 51 miljoner invånare fördelade på en fjärdedel av Sveriges yta. Fem procent av invånarna arbetar med lantbruk och av dem är drygt 40 procent över 65 år gamla. Nästan 17 procent lever ensamma.
- Lantbruket är väldigt småskaligt med en medelareal på ett halvt hektar. Odlingen är intensiv med mycket grönsaks- och risodling och mycket manuellt arbete, berättar Peter Lundqvist, professor i arbetsvetenskap på SLU Alnarp, som gjort flera besök i Sydkorea.

Internationellt samarbete

Tillsammans med kollegorna på institutionen är han engagerad i ett projekt som initierats av Sydkoreas regering. Sverige ligger långt framme inom ämnet arbetsvetenskap och genom ett internationellt samarbete hoppas Sydkorea kunna hämta kunskap för att på sikt förbättra villkoren för landsbygdsbefolkningen.
– Det största problemet handlar faktiskt om självmord, människor tar livet av sig genom att dricka pesticider. Andra problem är höga siffor när det gäller arbetsskador och dödsfall i arbetet, berättar Peter Lundqvist.
Halk- och fallolyckor samt skador vid användning av maskiner är vanliga. Andra vanliga problem är besvär och sjukdomar i rygg och leder på grund av tungt och ensidigt arbete.

Även när det gäller generationsskifte inom lantbruket står Sydkorea inför problem. Medelåldern för de som arbetar med livsmedelsproduktion är hög och 98 procent är egenföretagare, få unga är intresserade av att ge sig in i en bransch med de villkor som råder idag.

Hämtar hem kunskap

För att råda bot på ett växande problem beslutade Sydkorea 2016 om ny lagstiftning inom området med the Farm and Fisherman Safety Insurande and Accident prevention Act. I anslutning till lagstiftningen har RDA, Rural Develompement Administration, i uppdrag att arbeta med forskning och rådgivning om lantbrukarnas säkerhet och hälsa.
För att hämta hem kunskap och skapa nätverk har forskare etablerat samarbete över hela världen, främst med länder som Sverige, Finland, Nordamerika och Kanada som ligger långt framme i forskning och arbete med inriktning på arbetsvetenskap.
– De är mycket imponerade av vad vi åstadkommit inom förebyggande olycksfallsarbete, med till exempel projektet Säkert Bondförnuft som var ett regeringsuppdrag. De vill även komma ett steg vidare med till exempel tränings- och utbildningsprogram samt utveckling av yrkesmedicinska klinker och försäkringssystem, berättar Peter Lundqvist.

Treårigt projekt

Utbytet finansieras helt av Sydkoreas regering och så här långt har både forskargrupper och enskilda forskare besökt SLU Alnarp för att hämta in kunskap för att kunna gå vidare. Hela projektet pågår under tre år.
– Detta är ett viktigt sätt för oss att föra ut vår forskning, vi forskar ju inte bara för vår egen skull utan här handlar det om global samverkan för SLU, konstaterar Peter Lundqvist.