Ancylus II – den nya Mälarbåten

Publicerad: 23 april 2019
Kvinna som döper en båt. Foto.

Institutionen för vatten och miljö har en ny båt för provtagning på bland annat Mälaren.

Fredagen den 5 april döptes Ancylus II, den nya Mälarbåten vid institutionen för vatten och miljö. Båten har köpts in för att kunna utföra provtagning av Mälaren för forskning och miljöanalys som institutionen genomför i samarbete med Mälarens vattenvårdsförbund.

Dopet förrättades av Stina Drakare, ställföreträdande prefekt och ansvarig för forskningssamarbetet om Mälaren, tillsammans med båtförarna Fredrik Pilström och Joel Segersten samt Ingrid Hägermark (förbundssekreterare för Mälarens vattenvårdsförbund). Namnet Ancylus II bestämdes genom en namntävling där alla anställda vid institutionen för vatten och miljö fick lämna förslag och rösta.

Den första båten Ancylus byggdes 1971 för provtagning av Sveriges stora sjöar och ägdes av Naturvårdsverket. När institutionen överfördes från Naturvårdsverket till Sveriges lantbruksuniversitet tog Fiskeriverket över ägandet av Ancylus. Fiskeriverket använde Ancylus för provfiske med trål fram till 2008. Mellan Ancylus och Ancylus II har institutionen använt sig av en odöpt båt, bara kallad Mälarbåten i cirka 20 år och den behövde nu bytas ut. Den nya båtens namn Ancylus II pekar på vikten av kontinuitet i miljöövervakningen. I samband med båtdopet höll Eva Willén, som medverkade i Mälarövervakningen redan från starten 1965 och som fortfarande är aktiv vid institutionen, ett föredrag om Mälarundersökningen på 1960-talet.

Fakta:

Ancylus är namnet på en liten sötvattenssnäcka som fått ge namn till Ancylussjön, en sötvattenssjö som föregick Östersjön. Snäckan brukar suga sig fast på hårt underlag och liknar från sidan en våg.

Ancylus II är av märke Ockelbo 21 Cab med 150 hk Yamahamotor och aluminiumskrov. Den går i 40 knop maxhastighet och går då ungefär dubbelt så fort som den tidigare Mälarbåten. Under året planeras den utrustas med GPS-ankring och provtagningskran med vinsch.

Hela satsningen med båten är tänkt att ge smidigare provtagningar med bättre arbetsmiljö. Ancylus II är också miljövänligare eftersom den är bränslesnålare än den tidigare båten.