Jordbruksverket lärde sig om nematoder på SLU

Publicerad: 22 maj 2019

I slutet av april höll Maria Viketoft i en utbildning om nematoder för fyra deltagare från Jordbruksverkets växtskyddscentraler. ”En utmärkt utbildning som passade oss perfekt!” säger Lina Norrlund från Rådgivningsenheten Norr.

Vissa nematoder kan vara skadegörare på våra grödor medan andra är nyttodjur som kan användas för att bekämpa andra skadeinsekter. Utbildningen som riktade in sig på skadegörarna omfattade en halv dag och hölls på institutionen för ekologi på SLU i Uppsala. Ingen av deltagarna hade tidigare jobbat aktivt med nematoder men anser att det är en viktig kompetens att ha inom organisationen.

– Målet med den här utbildningen var att gå igenom symptom på nematodangrepp hos växter och att kunna skilja på olika vanliga släkten av skadliga nematoder som vi hittar i Sverige. Dessutom gjorde vi preparat och jobbade praktiskt med att se skillnad på de olika nematodsläktena i lupp och mikroskop, säger kursledaren Maria Viketoft.

Många grupper av skadliga nematoder

Deltagarna från Jordbruksverket fick titta både på levande nematoder och på redan färdiga preparat med döda nematoder. De viktigaste grupperna av skadliga nematoder som finns i Sverige var inkluderade i kursen: rotsårsnematoder, rotgallnematoder, nålnematoder, stubbrotsnematoder och cystnematoder. De här grupperna av nematoder orsakar olika slags skador i odlingarna.

– Det var roligt att få hålla i den här utbildningen och jag hoppas att kursdeltagarnas nya nematodkunskaper kommer till nytta i rådgivning till odlare framöver, avslutar Maria.

Porträttfotografi av en kvinna.Maria Viketoft

Forskare vid Institutionen för ekologi; Enheten för markekologi