Projekt för masterstudenter inom hållbara livsmedelsystem?

Publicerad: 25 juni 2019

Har ditt företag eller organisation en ännu obesvarad frågeställning inom området hållbara livsmedel? Eller är du forskare med ett projekt inom området och skulle behöva en student som arbetar med en delfråga? Studenterna på masterprogrammet Hållbara livsmedelssystem har möjlighet att göra fem eller tio veckors praktik i näringslivet, och som kronan på verkat av sin utbildning ska de alla göra ett masterarbete på 30 hp (20 veckor).

De första studenterna väntas skriva sin masterarbeten under vårterminen 2020, men praktikkurser ges löpande.

Masterprogram om hållbara livsmedelssystem

SLU erbjuder/ger sedan hösten 2018 ett flerdisciplinärt och internationellt och masterprogram inom Hållbara livsmedelssystem (Sustainable Food Systems). Det har högt söktryck såväl nationellt som internationellt och antar studenter med både samhällsvetenskaplig och naturvetenskaplig bakgrund, vilket främjar kritiskt och kreativt tänkande och dialog.

Hållbar utveckling i hela livscykeln för livsmedel

Programmet fokuserar på hållbar utveckling i hela livscykeln för livsmedel, från primärproduktion, förädling, distribution och konsumtion. Studenterna får kunskap och kompetens att identifiera, utveckla och utvärdera innovativa livsmedelsprodukter, -processer och –system.

Det första årets kurser baseras på fallstudier i samarbete med företag och organisationer inom livsmedelssektorn. Här kan du läsa mer om dem om du vill: Prospects and challenges for sustainable food systems (15 hp), Management perspectives for sustainable food systems (15 hp), Projektledning för innovation i hållbara livsmedelssystem (15 hp), Global food systems and food security (15 hp). Under andra året väljer studenter att fördjupa eller bredda sig inom valda områden.

Är du intresserad?

Är du intresserad av våra studenter? Hör av dig till programstudierektorerna Kristine Koch (kristine.koch@slu.se, campus Ultuna) eller Lotta Nordmark (lotta.nordmark@slu.se, campus Alnarp).