Studie av Rickleåns havsöringsbestånd

Publicerad: 26 juni 2019
Linda håller en havsöring. Foto.

Rickleåns havsöringsbestånd har klassats som ett av de bästa i Västerbotten. Nu vill Linda Vikström, doktorand på SLU, studera åns öringar för att få en ökad förståelse om havsöringen i Östersjöområdet. Till det behöver hon fiskhuvuden.

Även om det skett en positiv utveckling av havsöring i Östersjöområdet är vissa bestånd hotade. SLU genomför därför ett pilotprojekt med studier på Rickleåns havsöring för att öka förståelsen för populationernas ursprung och vandringsbeteende. Det här skulle kunna ligga till grund för en förvaltning som är specifik för varje enskild älv.

För att få information om Rickleåns havsöring har Linda Vikström gått ut med en ovanlig uppmaning på skyltar vid ån. Hon efterlyser fjäll och fiskhuvuden. Hörselstenarna (otoliterna) i fiskens huvud kan nämligen ge oss mycket information.

– T.ex. kan man avläsa på otoliterna precis vilken älv de vuxit upp i och tidpunkter för vandring, säger hon.

Linda Vikström är utbildad Jägmästare och doktorerar just nu på SLU Umeå, institutionen för vilt, fisk och miljö. Huvudämnet är vandring hos lax och öring. Sambon kommer från Rickleå och Linda fiskar själv mycket i ån. Det mesta släpps däremot tillbaka, framförallt på våren då den mesta fisk som fångas är sådan som stått kvar i ån över vintern.

Nackdelen med studien är att fisken måste avlivas för att komma åt otoliterna. Därför är tanken att se om det går att samarbeta med fiskare i området för att få in material. Men Linda är mycket noga med att påpeka att hon inte vill bidra till att det tas upp mer fisk ur ån på grund av projektet.

– Jag vill understryka att jag inte vill uppmana till ökat upptag. Om du vanligtvis tar upp fisk för husbehov eller tvingas avliva en i och med sportfiske och vill bidra till denna studie, spara huvudet i en plastpåse i frysen innan du kastar bort fiskrenset. Skriv gärna ned vart och när du fångade den samt ta gärna vikt eller längd innan du avlägsnar huvudet.

Hon är intresserad både av öring som fångats i älven, men även mynningsnära i havet.

– Förhoppningen är att göra detta under några år och på så vis samla ihop ett tillräckligt stort antal för analyser.

Fakta:

Gör så här:

Material som behövs finns hos fiskeortsförsäljare i Rickleå eller vid fiskeplatserna. Det går också bra att ta en egen plastpåse och lägga fiskhuvudet i, samt fylla i en lapp med så mycket information du kan. Viktigast är datum, längd, vikt och plats.

Avlägsna huvudet strax bakom gällocket, lägg det i plastpåsen tillsammans med papperslappen samt förslut den och lägg påsen i frysen. Om möjligt, ta också cirka fem fjäll från fiskens sida och lägg i ett kuvert eller dylikt.

Påsarna lämnas hos Fredrik och Anette, Rickleå 241 eller Björn och Britt, Rickleå 242 eller kontakta mig via mail på linda.vikstrom@slu.se, så kan jag samla ihop materialet under säsongen.