Titta på en ek innan skolklockan ringer ut för sommarlov

Publicerad: 03 juni 2019

Nu är det inte många dagar kvar innan lärare och elever får ett välförtjänt sommarlov. Men varför inte ta med klassen ut till närmaste ek innan avslutningen. SLU och Stockholms universitet har tillsammans med en naturpedagog tagit fram en film, övningar och lärarhandledning för att ni ska kunna bege er in i ekens fantastiska värld. Många övningar passar nu på sommaren.

I en stor forskningsstudie placerade forskare från bland annat SLU ut larver av modellera från Arktis i norr till Australien i söder. Då såg det att det var farligare att vara larv närmare ekvatorn. De upptäckte också att de viktigaste rovdjuren var myror och andra småkryp, medan fåglar och däggdjur spelade en mindre roll.

Men hur farligt är det att vara larv i just er närmaste ek? Och vilka attackerar den larven? Nu kan dina elever kan använda samma metod som forskarna. Det här är en av övningarna som finns med i häftet. Låt dina elever göra konstgjorda larver av modellera, placera dem på en ek och studera hur de blir attackerade av fåglar och andra rovdjur! Och blir det svårt att hinna med just den övningen så fnns det flera andra uppgifter som passar på sommaren:

• Upptäck livet på ekbladen. Eleverna kommer att kunna artbestämma många av de djur som lever där med hjälp av de spår som djuren lämnar.
  • Räkna ut hur gammal eken är med hjälp av ett måttband och vår ålderstabell. Fundera på hur det såg ut när eken var ett litet ekollon.
  • Och titta givetvis på filmen och håll utkik efter alla levande varelser som syns där.

Tanken är att ni följer er ek över året. En del övningar funkar året om medan andra övningar fungerar bättre på hösten och vintern. Du kan använda materialet i undervisning inom biologi men också en rad andra ämnen såsom konst och matematik

Materialet har tagits fram av naturpedagogen Anna Barr och forskarna Ayco Tack vid Stockholms universitet och Tomas Roslin på SLU.

Vi tror att också naturvägledare och andra som arbetar med barn kan ha stor nytta av vårt material.

Film, arbetshäfte och lärarhandledning