Matologi – kunskapsfestivalen om hållbar mat återvinner temat

Publicerad: 09 juli 2019

Kunskapsfestivalen Matologi om mat, hälsa och hållbarhet är tillbaka för femte året i rad. Lördag 24 augusti klockan 10-16 bjuder forskningsplattformen SLU Future Food vid Sveriges lantbruksuniversitet in till Norra Latins skolgård i Stockholm. Årets tema är matsvinn - igen. Själva temat blir en påminnelse om att tänka cirkulärt hela tiden.

Idag slängs ungefär en tredjedel av all mat som produceras och minskat matsvinn är en nyckelfaktor för att hejda klimatförändringarna. Diskussioner om att minska svinnet handlar oftast om vad vi ska göra med det som blir över i köket eller på tallriken.

Festivalen Matologi kommer att visa på hela systemet, från svinnet som kan undvikas redan i matproduktionen till vad som händer på vägen till tallriken och vad man kan göra med matavfallet så att det kommer till nytta igen.

För att göra hållbara val krävs kunskap. Forskare från Sveriges lantbruksuniversitet kommer att presentera sina rön om svinn i butik, storkök och restaurang, om kött, fisk, broccoli och fluglarver, om historiska spannmål och framtidens mat, såsom ätbart trä!

Att minska svinnet är inte enbart konsumentens ansvar. Politiker, företag och influencers finns på plats och journalisten Per Styregård är moderator för panelsamtalen. I scenprogram och utställningar får besökarna lära sig att bedöma om mat är ätbar eller inte, utmana färskvarunormen – är färskt alltid bäst? – och ta del av trendspaning, traditioner, forskning, smakprover och konst på temat.

Återvinner temat

Den som besökt festivalen förut reagerar kanske på att Matologi haft matsvinn som tema förut, närmare bestämt 2017.

- Varför skulle vi vara färdiga med att prata om ett problem som inte är löst? säger Ylva Henriksson, projektledare för Matologi. Särskilt när det kommer nya lösningar hela tiden. Och gamla med, förresten. I vissa fall är det kanske smartare att prata med mormor än att läsa matbloggar om man vill lära sig ta upp kampen mot matsvinnet.

- Återbruk är dessutom ett av budskapen vi försöker få fram, poängterar Ylva Henriksson. Då kan vi ju inte tänka ”det här temat har vi serverat en gång förut”. Vi har inventerat kunskapsskafferiet och lagat till ett helt nytt program som vi lovar kommer att smaka färskt och spännande.

Matologi äger rum den 24 augusti kl 10-16 vid Norra Latin, Drottninggatan 71B, Stockholm. Fri entré. Välkommen!

Arrangör för Matologi är forskningsplattformen SLU Future Food vid Sveriges lantbruksuniversitet.

Ylva Henriksson, projektledare Matologi, tel 076-3206831

Annsofie Wahlström, programchef SLU Future Food, tel 076-835 48 13