Mjölk på gräs och biprodukter - ny rapport

Publicerad: 26 augusti 2019
Ungdjur på bete med gula blommor. Foto.

Kan proteinrika biprodukter från livsmedelsindustrin och från bioenergiproduktion i kombination med ensilage fungera bra som foder till mjölkkor? Ny rapport.

Projektet ”Fortune - Mjölk på gräs och biprodukter” drevs mellan 2014-2019 med Kjell Holtenius (Institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU) som koordinator. Fortune var ett av fem projekt inom forskningsprogrammet AquaAgri. I AquaAgri studerade man nya systemlösningar inom traditionellt jord- och vattenbruk, och det övergripande målet var att bidra till effektivare och miljömässigt hållbar produktion.

Forskningsprogrammet finansierades av Formas, Mistra och Lantmännens Forskningsstiftelse.

Ladda ner rapporten: Mjölk på gräs och biprodukter (pdf)

Rapporten har getts ut av Hushållningssällskapet Halland.

Läs mer om projektet här: