SLU-nyhet

Öppen och tillitsfull relation med konsumenten - centralt för utvecklingen av hållbar livsmedelsproduktion

Publicerad: 14 augusti 2019

Korta avstånd mellan producenter och konsumenter är en nyckel till innovativa och hållbara lösningar för ekologiska livsmedel. Det visar Alexandre Dubois, forskare vid Institutionen för stad och land på SLU i en nyligen publicerad artikel. Genom att studera småskaliga livsmedelsproducenter i Västerbotten lyfter han frågan om hur avlägset belägna primärproducenter kan utveckla sin innovationskraft.

En gemensam faktor för gårdarna i studien är korta värdekedjor, det vill säga att de har en nära och direkt relation med sina konsumenter. Genom att studera dessa korta värdekedjor visar forskaren på flertalet lär- och innovationsprocesser centrala för producenterna i utvecklingen av högkvalitativa och lokalproducerade livsmedel. Två faktorer lyfts fram som särskilt viktiga i sammanhanget; skapandet av 'kvasi-ekologiska' produkter och processer, samt producenternas nätverkande.


En öppen och tillitsfull interaktion mellan producenten och konsumenten möjliggör enligt studien för producenten att implementera så kallade 'kvasi-ekologiska' produkter och processer. Med detta menas produkter och processer som inte är KRAV-certifierade men som enligt lantbrukaren följer ekologiska principer. Genom den nära kontakten med konsumenten kan lantbrukaren ersätta den legitimitet som en certifiering annars kan skapa. Relationen kan upprätthållas genom en fysisk kontakt via till exempel "Bondens marknad". Den kan också upprätthållas genom digitala kanaler som bloggar och sociala medier vilket minskar behovet av en geografisk närhet till konsumenten. Studien visar också på vikten av producenternas engagemang i olika nätverk och föreningar, både på andra geografiska platser och inom andra branscher. Dessa engagemang är en väg till inspiration och nya kontakter.


Nya produkter och processer kan alltså skapas trots stora geografiska avstånd mellan producenter och konsumenter. Genom kontakt med aktörer långt bortom den fysiska platsen där gården är belägen skapas förutsättning för innovation. Dessa kontakter kan ske genom tillfälliga besök på andra platser men också genom digitala kanaler. Studien visar därmed på möjligheterna till innovation och hållbar livsmedelsproduktion i perifera regioner.

Maria Tunberg