Älgen – årets förnyare

Publicerad: 02 september 2019
Älgtjur med gult halsband i vintrigt fjällandskap. Foto.

Den stora älgvandringen vann i fredags tv-priset Kristallen i kategorin årets förnyare. Fler än tre miljoner tittade timmar vittnar om ett enormt intresse för skogens konung. Med i programmets samtliga studiosändningar var SLU:s egen älgexpert, Göran Ericsson, professor vid institutionen för vilt, fisk och miljö.

– Fantastiskt kul att ett naturprogram tar hem Kristallen! SVT har satt en ny standard för naturprogram som är äkta med vilda djur, säger Göran Ericsson.

I våras följdes älgarnas vandring från vinter- till sommarbete av SVT:s tittare i programmet Den stora älgvandringen. I närheten av Junsele, där hundratals älgar varje år brukar simma över Ångermanälven, var kameror utplacerade.

Men varför är intresset att följa älgar så stort?

– Sverige är älgar. Älgar är stora, tysta och lite mystiska. Alla har en relation till en älg, många har i botten kanske en skräckblandad känsla. Älgar både skrämmer och fascinerar. De är lite som våra okända grannar som vi gärna vill lära känna, säger Göran Ericsson.

Älgar både skrämmer och fascinerar. De är lite som våra okända grannar som vi gärna vill lära känna.
Göran Ericsson, professor i viltekologi

På vilket sätt bidrar SLU med kunskap om älg?

– SLU arbetar för att ta fram kunskap för att se till att älgar och människor på bästa sätt kan leva tillsammans. I dag forskar vi om älgens positiva och negativa påverkan på skogs- och jordbruk, och trafik. Älgen betyder mycket för många så vi arbetar också med att förstå hur olika grupper värderar älgen. Den är en viktig del av svenska biologiska mångfalden och ett tydligt kvitto på att Sverige är ett land där det går bra för de flesta vilda djur, säger Göran Ericsson.

Så går det till

Att genomföra ett forskningsprojekt om älg, hur går det till egentligen? Kolla på filmen så får du veta.

Älgforskning

Läs mer om älgforskningen som bedrivs vid SLU, institutionen för vilt, fisk och miljö.

Älg med gult halsband i vintrigt fjällandskap. Foto.