Växtprotein ökar tillväxten hos sockerbeta

Publicerad: 30 september 2019

Proteiner från vete- och potatis kan, när de används i låga koncentrationer, fungera som biostimulanter för tidig tillväxt och etablering av sockerbetor. Ett projekt inom ramen för Partnerskap Alnarp har gjort en första studie tillsammans med partnerföretaget Syngenta AB.

Projektet är en kompletterande studie av tidigare gjorda inom Partnerskap Alnarp, då undersökningar gjordes på hur proteinformuleringar som användes vid pelletering av sockerbetsutsäde påverkade den unga plantans utveckling positivt. Detta nuvarande projekt syftade därför till att undersöka hur den fysiologiska utvecklingen hos unga sockerbetsplantor påverkas av användandet av växtbaserade prote­iner som biostimulanter.

Små tillsatser i jord av vete- och potatisproteiner visade sig öka tillväxten hos unga sockerbetor. Totalt dubblades planthöjden, medan biomassan tredubblades hos de med tillsatser jämfört med sockerbetor utan några tillsatser. En tidig utveckling och etablering av tillväxten hos sockerbetan kan ha en inverkan på den slutliga avkastningen (rot- och sockeravkastning). Vidare påverkades inte den fysiologiska utvecklingen negativt hos sockerbetan av tillsatserna, utan groning och uppkomst var liknande för både behandlade och kontrollplantor.

- Vi odlade sockerbetor i krukor i växthus med olika typer av växtbaserade proteiner. Dessa tillsattes i olika mängder och på olika sätt, t.ex. jämt tillsatta i krukan eller tillsatt i olika delar av krukan, samt i olika form (som pulver eller i bitar). Det framkom tydligt i våra försök att tillsatserna av de växtbaserade proteinerna påverkade utvecklingen av den tidiga sockerbetan. Störst tillväxt erhölls när gluten- eller potatisproteinerna tillsattes i låga koncentrationer till sockerbetsfröerna, menar Eva Johansson, professor vid Institutionen för Växtförädling på SLU i Alnarp.

- Vi kommer att vidareutveckla arbetet från detta projekt i ett nytt projekt tillsammans med en forskarstuderande och i samarbete med MariboHilleshög AB och Nelson Seed DevelopmentAB. Vi har redan fått finansiering från TC4F (Trees and Crops for the Future), säger Eva Johansson. Vi vill utveckla en djupare förståelse för de fysiologiska mekanismer som ligger bakom skillnaderna i plantornas utveckling när vi använder växtbaserade proteiner som biostimulanter. Det ska också ge en ökad förståelse för hur avkastningen (både i form av rot- och sockeravkastning) påverkas av den tillväxten vi tidigare fått hos sockerbetan.

Läs mer i faktabladet.

Fakta:

Sockerbetor odlas i Södra Sverige, framför allt i Skåne men också på några gårdar i Halland och Blekinge. I princip alla sockerbetsodling sker på kontrakt och för sockerproduktion i det enda kvarvarande sockerbruket i Örtofta. Nordic Sugar (ägare av Örtofta bruk) och Svenska Betodlares förening beslutar gemensamt om vilka sockerbetssorter som är godkända för odling i Sverige. Förädling av sockerbetor i Sverige utförs av MariboHilleshög AB.

Eva Johansson, professor
Institutionen för växtförädling, SLU