Befolkningsfrågan och matvanorna viktiga i forskningen om matsäkerhet

Publicerad: 31 januari 2020
Hand håller riskorn.

Maten ska räcka åt alla – men kan dagens forskning lösa problemet? En forskargrupp pekar på att studier som inkluderar befolkningstillväxt har minskat stort de senaste 50 åren och studier som handlar om förändrade matvanor ligger konstant lågt. Samtidigt har fokus på produktion av mat ökat. Forskarna bakom artikeln menar att om vi inte tar hänsyn till alla dessa perspektiv missar vi en chans att förhindra svält.

Produktionen av mat ökar, men efterfrågan ökar snabbare. Vi kommer att få ett glapp mellan tillgång och efterfrågan i framtiden enligt prognoserna. Därför måste vi göra allt vi kan för att maten ska räcka till. Då kan vi inte bara titta på hur vi kan öka produktionen – minskat behov av mat måste ingå i forskningen, säger Lucia Tamburino på institutionen för växtproduktionsekologi, SLU.

Hon och hennes kollegor på Linnéuniversitetet och Lunds universitet har gått igenom vetenskaplig litteratur från de senaste 50 åren. Under den tiden har det totala antalet artiklar ökat. Så när det gäller förändrad diet så ökar antalet artiklar men andelen av de artiklar som handlar om hur vi ska kunna föda hela världen är i stort sett densamma genom åren.

Produktion i fokus

Den intressanta trenden är att produktionsperspektivet har ökat stort samtidigt som befolkningsperspektivet minskat. År 1969 hade den största delen av artiklarna fokus på hur vi skulle kunna minska befolkningstillväxten för att maten skulle räcka till alla, 2018 inkluderade cirka 20 procent av artiklarna denna aspekt. Under samma tidsperiod har antalet artiklar med produktionsfokus ökat från cirka en fjärdedel till 70 procent. Dessutom visar studien av Tamburino och kollegor att synen på befolkning har ändrat sig. I början av perioden uppfattades befolkningen som en variabel som kan påverkas, i den andra delen bara som en extern kraft som driver efterfrågan på mat.

– Vad det beror på kan vi bara spekulera om. En sak som kan ha spelat in är att ettbarnspolitiken i Kina är det mest kända exemplet. Därför har frågan blivit känslig. Men det finns många goda exempel på familjeplaneringsprogram också, som bygger på frivillighet, säger Lucia Tamburino.

Alla perspektiven behövs

Även forskning om förändrad diet har varit känslig trots att det skulle kunna minska efterfrågan på mat. Det har funnits en rädsla för att gripa in i människors privatliv.

– Naturligtvis kan forskare också påverkas av den politiska diskursen. Vi är bara människor. Men om forskare undviker politiskt känsliga frågor missar vi en stor möjlighet att förbättra hälsa och liv för människor, säger Lucia Tamburino.

Vår poäng är att alla dessa tre perspektiv är viktiga om vi ska kunna hitta lösningar. Och vår analys visar att de flesta studierna i dag har fokus på produktion medan de andra två perspektiven är underrepresenterade, säger Lucia Tamburino.

Enligt forskarna behövs mer samarbete mellan olika forskningsdiscipliner och breda studier som inkluderar både ökad produktion och minskad efterfrågan på mat.

Det har betydelse för många FN:s globala mål. Inte bara när det gäller matsäkerhet utan också mänskliga rättigheter. Det finns många exempel på att kvinnor och barns livskvalitet ökar när man underlättar för människor att välja färre barn, säger Lucia Tamburino.

Dessutom är det viktigt för målet om ekosystem och biologisk mångfald eftersom ökad produktion ofta sker på naturens bekostnad. Marken ska heller inte bara räcka till mat utan används för många olika syften (t.ex. skog, biobränsle) för att vi ska kunna nå målet om att bekämpa klimatförändringar.

Vetenskaplig artikel

From population to production: 50 years of scientific literature on how to feed the world, Global Food Security, Lucia Tamburino, Giangiacomo Bravo, Yann Clough, Kimberly A. Nicholas

Mer att läsa

Ten things you may not know about population, av Lucia Tamburino