Grisar kan kompensera för lägre proteininnehåll

Publicerad: 15 januari 2020

Studier från SLU visar att slaktgrisar kan växa och producera bra om de utfodras med enhetsfoder med lågt innehåll av såväl protein som aminosyror. Grisarna kan kompensera för en låg tillförsel av protein och aminosyror under den tidiga tillväxtfasen senare under uppfödningen. Epok-anknutna Magdalena Åkerfeldt är en av forskarna som arbetat med de två studier som gjorts på konventionella grisar, men där vissa av resultaten kan vara relevanta för ekologisk produktion.

Studien visade att enhetsfoder det vill säga ett och samma foder under hela uppfödningen, med lågt innehåll av såväl protein som aminosyror inte påverkade produktionsresultaten negativt. Enhetsfoder minskar också behovet av högre andel högvärdigt proteinfoder under den tidiga produktionsfasen. Att tillverka foder med lägre protein och aminosyrainnehåll kan också betyda att andelen högvärdiga proteinråvaror (till exempel soja) kan minskas.

– Den viktigaste slutsatsen och som kan vara viktig ur ett eko-perspektiv, är att grisar kan kompensera för ett lägre innehåll av protein och aminosyror och således sämre tillväxt, i den tidiga produktionsfasen. Detta genom att växa bättre och komma i kapp under den senare delen av produktionen fram till slakt förutsatt att foderstaten är näringsmässigt balanserad, säger Magdalena.

Greppa näringen har skrivit en längre artikel om studierna: Miljövänligare och smidigare foderstater till växande grisar