Pressinbjudan: Vallkonferens – från klimatnytta till ostkvalitet

Publicerad: 17 januari 2020

Vallen är den i särklass största grödan i svenskt lantbruk. Dess uthållighet, avkastning och näringsinnehåll har avgörande betydelse för ekonomin i mjölk- och köttproduktion, och blir allt viktigare för en sund hästhållning. Vallens betydelse för klimatet är också en aktuell fråga. Om detta handlar Vallkonferensen i Uppsala 4–5 februari 2020.

Frågor som kommer besvaras under vallkonferensen är:

• Finns det ny teknik som hjälper oss i vallfoderodlingen?
  • Vilken betydelse har odlingssystemen för kolinlagringen?
  • Grovfodereffektiva kor – finns de och producerar de mindre metan?
  • Hur kan vi underlätta betesdriften?
  • Hur kan vi göra vallarna tåligare för extremväder?
  • Vilken betydelse har vallfoderkvaliteten för god hälsa och välfärd hos hästar?
  • Kan vallfoder påverka ostkvaliteten?

Vi ger goda exempel på hur lantbrukare kan trimma sin vallproduktion med inspiration från andra lantbrukare som deltagit i EU-projektet Inno4Grass. Deltagarna får också svar på många andra intressanta frågor. Vad kan en multivallskördare betyda för optimerad vallproduktion? Vilken betydelse har vallen för produktion av kvalitetsprotein? På konferensen delas också priset ut till Årets Vallmästare 2020.

– Vallkonferensen är en fantastisk mötesplats för vallintresserade människor; med besökare från hela Norden är det ett bra tillfälle att skapa nätverk. Vi presenterar den senaste forskningen och de senaste praktiska rönen ur olika perspektiv – växtodling, utfodring, teknik, klimat och ekonomi – under två intensiva dagar. Kan det bli bättre? säger Anna Aurell-Svensson, växtodlingsrådgivare hos Växa Sverige i Halland.

Konferensen riktar sig till rådgivare, forskare, lantbrukare och studenter samt till företagen i lantbruksbranschen. Mötet mellan olika yrkeskategorier som har ett gemensamt intresse för vall är viktigt, eftersom det erbjuder ny kunskap och en gemensam förståelse för vilka krav som ställs både i odling och utfodring. Målet är att vallen utnyttjas så bra och effektivt som möjligt som den resurs den är, och att det erbjuds optimal kvalitet på vallfoder till olika djurkategorier. Vid konferensen ligger fokus främst på idisslare, men det finns också ett parallellt spår inriktat på hästar.

Initiativet kommer från näringen och konferensen arrangeras av institutionerna för växtproduktionsekologi, husdjurens utfodring och vård samt norrländsk jordbruksvetenskap vid SLU, i samarbete med Växa Sverige, Hushållningssällskapen, LRF och Greppa Näringen via Jordbruksverket.

Kontaktpersoner

Journalister som vill bevaka konferensen, veta mer eller intervjua föredragshållare kan kontakta:

Hans Lindberg, produktionsrådgivare, Växa Sverige
010-471 01 15, hans.lindberg@vxa.se

Nilla Nilsdotter-Linde, universitetsadjunkt, institutionen för växtproduktionsekologi, SLU
018-67 14 31, nilla.nilsdotter-linde@slu.se

Mer om konferensen