Ny forskningsstudie om vår relation till katter

Publicerad: 05 oktober 2020
Foto: Barn klappar en katt

Vid institutionen för husdjurens miljö och hälsa har ett forskarlag startat en studie om människans relation till och syn på katter. Det är en enkätstudie där vi ber allmänheten om hjälp att svara på frågor om sin syn på katter.

Därför utför vi studien "Vår relation till katter"

Katten är vårt vanligaste sällskapsdjur, men vad betyder egentligen katter för människor i Sverige? Vår relation med katter kan påverka vår hälsa, både den fysiska och den psykiska. På samma sätt påverkar vårt beteende och vår hantering av katterna deras välfärd. Resultaten från studien "Vår relation till katter" kommer ge oss en inblick i relationen mellan katter och människor i Sverige samt respondenternas syn på katter. Genom en ökad kunskap kring relationen till och synen på katter kan vi skapa en bättre förståelse för vår relation till katter.

Tre foton på katter i olika situationer

Du som svarar på enkäten behöver inte ha, eller ha haft katt tidigare. Vi är intresserade av att få en bred syn på och erfarenhet av interaktioner med katter. Ni som kan tänka er att medverka i studien hittar enkäten här.

Vi som arbetar med projektet är

• Maria Andersson, docent i antrozoologi
  • Elin Hirsch, fil. dr i etologi