Dubbla doktorandkurser i optimering och beslutsstöd

Publicerad: 29 november 2020
En illustration av ett onlinemöte med fyra personer på skärm och en kopp

Under hösten gick två doktorandkurser av stapeln online. Den ena i optimering och en vecka senare den andra i beslutsstöd i allmänhet och Heurekasystemet i synnerhet. På kurserna deltog som mest 19 doktorander från hela Norden.

Den första kursen 19-30 oktober handlande om optimering som stöd för analys och planering. Kursen hölls på distans och bestod av övningar och föreläsningar på eftermiddagarna, då Mikael Rönnqvist som var en av föreläsarna (tillika SLU’s nye hedersdoktor) är verksam i Kanada. Kursen avslutades med redovisningar av egna projektarbeten som de 13 deltagande studenterna fått jobba med efter de inledande två veckorna. Den 9-13 november var det dags igen för årets upplaga av doktorandkursen ”Modelling of the forest landscape dynamics with help of an advanced decision support system”. Under kursen fick de 19 deltagande studenterna inblick i hela Heurekasystemet, och till skillnad från förra året har de, efter avslutad kurs, fått testa på Heurekas alla fyra programvaror (RegVis, PlanVis, BeståndsVis och PlanEval). Efter en vecka av föreläsningar och övningar var det dags för studenterna att göra ett eget projektarbete där de själva fick formulera ett problem och lösa detta.

Föreställer Torbjörn Skytt en mulen dag i skogenTorbjörn Skytt, doktorand vid Mittuniversitetet, deltog i båda kurserna och var positiv både till kurserna och Heurekasystemet. - Måhända springer jag som Arkimedes icke naken genom stadens gator ropandes ”Heureka”, men systemets olika moduler ger enormt bra stöd åt väldigt många olika former av skogsberäkningar och såvitt jag kan bedöma, finns det inget alternativt stöd som ger sådan vetenskaplig grund till en analys.

Han anser också att upplägget med distansundervisning fungerat tillfredsställande: - SLU har på ett mycket professionellt sätt genomfört kursen helt på distans och använt distansverktygens fördelar att lära ut funktion, uppbyggnad och användning av de olika modulerna/delsystemen i Heureka. Även om det inte går att ersätta fysiska möten har kommunikation mellan studenterna uppmuntrats: - Det har även fungerat med att initiera samarbete mellan kursdeltagare vilket är svårare på distans. Upplägget med break-out-rooms har dock gett möjlighet till lite mer avslappnade diskussioner omkring olika problemställningar vilket gjort att man lärt känna varandra gradvis.

Båda kurserna har varit välfyllda, främst av doktorander men även en del postdoktorer har deltagit. En del av dem deltog under båda kurstillfällena. Under rådande Coronaläge har all undervisning skett på distans vilket gjorde att deltagarna kom från hela Sverige och Norden något som kanske inte varit möjligt om kursen varit på plats i Umeå. Nackdelen är att studenterna inte haft samma möjlighet till interaktion. - En lärdom till nästa gång vi ordnar en kurs på distans är att det är påfrestande att sitta framför en skärm en hel dag, och därför bör en distanskurs spridas ut under längre tid, säger Karin Öhman, kursledare för båda doktorandkurserna.