HMH satsar på eldrift i utfodringen på Götala

Publicerad: 19 november 2020
Foto: Herefordko står med huvudet i en krubba.

SLU har som miljömål att vara oberoende av fossila drivmedel år 2027. Detta har gjort att Institutionen för husdjurens miljö och hälsa (HMH) fått en utav Sveriges första eldrivna mixervagnar vid sin anläggning Götala nöt- och lammköttsforskning utanför Skara.

För att eftersträva SLUs centrala miljömål vad gäller att vara oberoende av fossila drivmedel år 2027 så ansökte institutionen om medel från SLU:s klimatfond för att börja ersätta maskinparken på sin anläggning Götala nöt- och lammköttsforskning. Institutionen blev beviljade medel och man har nu fått en eldriven mixervagn som hjälp vid utfodring av nötkreaturen. Det lär vara en av de första som sålts i Sverige men intresset ökar enligt Kverneland Group som levererade vagnen.

Institutionen gläds åt detta steg i rätt riktning vad gäller sitt miljöarbete.

Här kan ni läsa lite mer om den nya mixervagnen i en artikel i tidningen Husdjur, nr 11, 2020.