HästSverige lanserar nytt foderstatsprogram

Publicerad: 06 november 2020
Häst med ryttare på ridbana utomhus. Foto.

HästSveriges kostnadsfria foderstatsprogram har ända sedan starten 2011 varit den mest besökta och använda webbsidan på kunskapssajten www.hästsverige.se . Nu lanseras ett helt nytt foderstatsprogram med betydligt fler funktioner än det tidigare.

- Det finns ett stort behov hos många hästägare att på ett enkelt och säkert sätt kunna räkna ut vad och hur mycket varje häst behöver äta över dygnet. En väl balanserad foderstat gynnar såväl hästens hälsa, hästägarens plånbok som miljön, säger Anna-Lena Holgersson, ansvarig utgivare av HästSverige.

HästSveriges populära foderstatsprogram bygger på kunskap från aktuell forskning, främst vid SLU (Sveriges lantbruksuniversitet). Flera studier har visat att grovfoder av rätt kvalitet kan täcka behoven för de flesta hästar i Sverige. Grovfoder (hö, hösilage eller ensilage) är det foder som är mest naturligt för alla hästar att äta och som bidrar till många positiva effekter jämfört med kraftfoder.

För att via HästSverige göra en optimal foderstatsberäkning behövs alltid en analys av innehållet i grovfodret. Minimum är att känna till fodrets torrsubstans samt energi och smältbart råprotein, plus mängden fosfor och kalcium.

Flera nya funktioner

HästSveriges nya foderstatsprogram har fått flera nya funktioner. Bland annat innehåller det texter och filmer kring hästens hull. Allt fler av dagens hästar är överviktiga vilket bidrar till olika välfärdssjukdomar såsom EMS, PPID och fång. Att kunna se tecken på övervikt hos hästen är viktigt för alla hästägare. Det är inte främst en rund mage hos hästen som visar på högt hull. Det farliga fettet sätter sig även på andra ställen.

I nya foderstatsprogrammet finns nu också ett stort antal länkar till texter på HästSverige. Det ger hästägare chansen till ytterligare fördjupning inom olika kunskapsområden som gäller foder och hästhälsa samt välfärd.

Innehållet i HästSveriges foderstatsprogram är producerat av HästSverige samt flera forskare vid SLU, främst Cecilia Müller, universitetslektor på institutionen för husdjurens utfodring och vård.

Projektet är i huvudsak finansierat av Jordbruksverket, via Landsbygdsprogrammet 2014-2020.

Gå direkt till nya foderstatsprogrammet på HästSverige

Mer information kan fås av Mia Hellström, webbredaktör HästSverige mia.hellstrom@slu.se 070-796 6999 eller Carin Wrange, redaktör HästSverige carin.wrange@slu.se 070-247 8422