Se film från helikopterprovtagningen!

Publicerad: 05 november 2020
Man som filmar en kvinna som jobbar i ett laboratorium. Foto.

TV4 har gjort ett reportage om den nationella sjöinventeringen. I nyhetsinslaget går det att se hur det ser ut både i och utanför helikoptern vid provtagningen. Dessutom intervjuas Karin Wallman från institutionen för vatten och miljö om hur landets sjöar mår.

Varje höst genomförs en sjöprovtagning med hjälp av helikopter i 800 svenska sjöar. Totalt ingår 4800 sjöar i miljöövervakningsprogrammet och de provtas vart sjätte år.

Miljöövervakningsprogrammet kallas Omdrevssjöar. Det är en del av den nationella miljöövervakningen av sötvatten som finansieras av Havs- och vattenmyndigheten

Vattenproverna analyseras vid vattenkemiska laboratoriet vid institutionen för vatten och miljö. Exempelvis mäts pH samt halter av näringsämnen, organiskt kol och olika metaller.

TV4 sände i veckan ett nyhetsinslag om omdrevssjöarna. I inslaget kan man se helikopterprovtagningen av Kornsjösjön utanför Örnsköldsvik. Dessutom intervjuas Karin Wallman vid institutionen för vatten och miljö om hur sjöarna mår. Hon berättar bland annat att sjöarna i södra Sverige är mer påverkade av jordbruk och försurning. Karin förklarar också varför det är bäst att göra provtagningen på hösten när sjöarna är omblandade.

Fakta: