Postdoktor i pollinerings- och växtproduktionsbiologi

Publicerad: 06 februari 2020
Ett bi flyger vern en jordgubbsblomma, foto.

Vi söker en motiverad person med doktorsexamen i pollineringsbiologi, ekologi, eller liknande ämne. Den rekryterade postdoktorn kommer att studera genetisk variation, och naturlig selektion på, växtegenskaper som är relevanta för sexuell reproduktion hos smultron och jordgubbe.

Växter evolverar i respons till både abiotiska och biotiska faktorer, inklusive pollinatörer. Klimatförändringar förväntas förändra flera av dessa faktorer, med konsekvenser för det naturliga selektionstrycket som vilda växtpopulationer utsätts för. Kunskap om hur klimatförändringar påverkar sådana eko-evolutionära interaktioner har grundvetenskaplig betydelse, och har dessutom tillämpad betydelse med tanke på deras effekter på de ekosystemtjänster som pollinatörer bidrar med till våra grödor.

Växtegenskaper ska undersökas

Till sitt förfogande kommer postdocen ha en stor common garden med nästan 200 sekvenserade smultrongenotyper som har samplats från hela Europa. Dessutom kommer han/hon ha fem mindre common gardens med ett mindre antal av dessa genotyper i Finland, Sverige, Belgien och Sverige. De fem platserna bildar ett s.k. space-for-time-experiment för att studera klimateffekter (d.v.s. latitud och nederbörd) på bl.a. pollinatör-medierad naturlig selektion på växtegenskaper.

En möjlighet att delvis själv utforma projektet

Vi vet att de inkluderade smultrongenotyperna uppvisar genetisk variation i många egenskaper, inkl. försvar mot skadegörare, blomningsfenologi, frosttålighet och utlöparproduktion. Dessutom verkar genotyperna uppvisa variation i flera andra egenskaper av betydelse för sexuell reproduktion, inkl. blommorfologi (t.ex. ståndarlängd), relativ allokering av resurser till blommor och utlöpare, och självbefruktning. Postdocen kommer, tillsammans med övriga projektmedlemmar, avgöra vilka växtegenskaper som bör vara i fokus för detta projekt.

Läs mer och ansök här.

Johan Stenberg

Porträttfoto av en man utomhus.

Professor vid institutionen för växtskyddsbiologi
johan.stenberg@slu.se
Telefon: 040-41 53 78, 070-6220042