SLU berättar hur rymden kan hjälpa lantbruket på Universeum

Publicerad: 03 februari 2020
Höbalar på ett fält under en stjärnhimmel, foto.

Att rymden skulle hjälpa lantbruket kanske känns lite konstigt men faktum är att rymden förbättrar spannmålens näringshalt och minskar kväveutsläpp. Satelliter styr gödslingen och moderna gödselspridare är utrustade med GPS-enheter. Lär dig mer om hur rymden hjälper lantbruket på Universeum i Göteborg 10-16 februari!

SLU kommer tillsammans med Naturbruksskolorna i Västra Götaland och utvecklingsföretaget Agroväst Livsmedel AB vara med på Universeum i Göteborg under vecka 7, varje dag mellan kl 12-15.

– Vi kommer att visa och berätta om hur rymdteknik hjälper till i lantbruket. Det blir både med hjälp av simulatorer, virtual reality-applikationer och interaktiva föreläsningar, berättar Mats Söderström på institutionen för mark och miljö.

Läs mer om Universeums rymdveckor här.

mats.soderstrom@slu.se, 0511-67244