SLU-nyhet

CBC-forskare får innovationspris för blomflugor som multiverktyg för växtskydd

Publicerad: 22 april 2020
En svart och gul-randig fluga på en vit blomma, foto.

”Smått, smart och på naturens egna villkor” sa juryn om vinnarbidraget som handlade om att använda naturens egna små drönare för pollinering och tillförande av nyttiga mikroorganismer. Forskaren Paul Becher och doktoranden Guillermo Rehermann har tilldelats SLU Alnarp och Sparbankens Skånes Innovationspris 2020 på 100 000 kronor.

Paul och Guillermos bidrag  ”Flying Agents – Hoverflies for pollination, pest control and targeted vectoring of beneficial microbes", använder naturens egna små drönare, blomflugor, till pollinering och även i förlängningen att med precision kunna tillföra olika nyttiga mikroorganismer och även kemikalier.

– Alla vet att pollinering av bin är av avgörande betydelse för ekosystemen och jordbruket.  Bin används idag som "flygande läkare". De kan transportera biologiska bekämpningsmedel på blomstergrödor för att bekämpa skadegörare, säger Paul Becher.

Blomflugor – multiverktyg för växtskydd

En annan grupp av pollinerare är blomflugor. De är ofarliga fluor som imiterar bin och getingar med en svartgul kropp för att skrämma bort andra djur som vill äta dem. Liksom bin besöker de blommor men innan pollineringen har en blomfluga ofta ätit hundratals bladlöss. Därför används de som biologiska bekämpningsorganismer i växthus.

– Vi upptäckte att blomflugor lockas till vissa slags jästarter som är kända för att hämma skadegörare. Det ledde fram idén att kombinera pollinering och skadedjursbekämpning samtidigt som gynnsamma mikrober tillförs i ett slags levande drönar-multiverktyg för biologiskt växtskydd, berättar Paul.

”Unikt, innovativt, relevant och med goda möjligheter att bli framgångsrikt”

”Smått, smart och på naturens egna villkor” –  sammanfattade juryn vinnarbidraget i samband med att priset delades ut för första gången. ”Unikt, innovativt, relevant och med goda möjligheter att bli framgångsrikt”, var andra faktorer som utmärkte vinnarbidraget enligt juryn bestående av Annica Karlsson (Inter Ikea), Agneta Påander (Orkla Foods) och Lennart Wikström (Tejarps Förlag).

Porträttfotografi av en man.Paul Becher