Lutz Ahrens nominerad till Göran Gustafssonpriset i kemi

Publicerad: 27 maj 2020
Solglitter i bäck, foto.

Lutz Ahrens har nominerats till Göran Gustafssonpriset. Priset är ett av de mest eftertraktade och prestigefyllda prisen bland yngre forskare i Sverige.

Varje år nominerar rektorer vid svenska universitet och högskolor kanditater till Göran Gustafssonprisen inom områdena matematik, fysik, kemi, molekylär biologi och medicin. Lutz Ahrens, universitetslektor vid institutionen för vatten och miljö, har av SLU:s rektor nominerats inom ämnesområdet kemi.

Årets pristagare tilldelades drygt fem miljoner kronor var i forskningsanslag, fördelat på tre år.

Namnen på pristagarna offentliggörs i mars 2021.

Fakta:

Göran Gustafssonprisen går till forskning inom områdena matematik, fysik, kemi, molekylär biologi och medicin. Det är landets universitet och högskolor som nominerar forskare som är högst 45 år gamla. Kungl. Vetenskapsakademien granskar förslagen och pristagarna utses därefter av Göran Gustafssons Stiftelse för naturvetenskaplig och medicinsk forskning

Göran Gustafssonprisen har funnits sedan 1991. Göran Gustafssons Stiftelse tillkom 1989 efter en donation av entreprenören och affärsmannen Göran Gustafsson (1919–2003).