SLU-forskare på expedition till Norra ishavet

Publicerad: 13 maj 2020
Ett forskningsfartyg i Arktis, foto.

En expedition med forskningsfartyget Polarstern ska samla in data från Norra ishavet under ett års tid. Ombord på fartyget finns forskaren Anders Torstensson från institutionen för vatten och miljö, som inom kort får avlösning av kollegan John Paul Balmonte.

Experter från 20 länder deltar i expeditionen, som påbörjades hösten 2019 då den tyska isbrytaren Polarstern förankrade sig i ett isflak för att sedan dess driva över Norra ishavet. SLU-forskarna ombord deltar i ett projekt som undersöker mikroorganismerna i centrala Norra ishavet och deras förmåga att använda och producera olika kväve- och kolföreningar. Projektet ska ge kunskap som är viktig bland annat för att förutsäga effekter av klimatförändringarna på biologiska samhällen i Arktis.

Läs mer om John Paul Balmontes forskning i en intervju på Polarforskningssekretariatets webb: MOSAiC ger en fantastisk möjlighet att testa spännande hypoteser.

Fakta:

Forskningsprojektet Säsongsväxlingar av metaboliska funktioner i sympagiska och pelagiska mikrobiom i centrala Norra ishavet, med tonvikt på kol- och kvävecykeln leds av Pauline Snoeijs-Leijonmalm, professor i marin ekologi vid Stockholms universitet och Stefan Bertilsson, professor vid institutionen för vatten och miljö vid SLU. Från institutionen för vatten och miljö deltar också John Paul Balmonte, Anders Torstensson och Moritz Buck.