SLU utvärderar om konstgjorda rev kan rädda torsken

Publicerad: 28 maj 2020
Person kör båt i regn

Byfjorden i Bohuslän ska få fler konstgjorda rev tänkta att skapa skyddande livsmiljöer för bland annat torsk. Men leder reven till att reproduktionen av torsk ökar och kan de bidra till att torsken i området återhämtar sig? Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet ska följa upp de biologiska effekterna av reven och har nu genomfört de första förberedande undersökningarna.

För fem år skapades de första så kallade "torskhotellen" i Byfjorden då fem små konstgjorda revmoduler bestående av ihåliga betongblock sänktes ner i fjorden. Initiativtagarna vittnar om att reven tycks fungera och att antalet torskar i området ökat, och man har nu fått tillstånd från länsstyrelsen att anlägga två större revområden i fjorden, bestående av sammanlagt cirka 60 revmoduler.

Den här gången ska de biologiska effekterna av de konstgjorda reven följas upp och utvärderas av forskare på Havsfiskelaboratoriet vid institutionen för akvatiska resurser på SLU (SLU Aqua).

– En knäckfråga är vilken funktion reven kommer att ha för torsk i ett större område. Att mängden torsk ökar vid reven är förväntat, men handlar det om att reven bara lockar till sig torsk som finns i närområdet, eller ökar den totala produktionen av torsk? säger Håkan Wennhage miljöanalytiker på SLU.

Under hösten och våren har SLU samlat in underlag om hur förekomsten av torsk ser ut innan reven anläggs. I stället för traditionella provfiske sker övervakningen med hjälp av stereokameror.

–Vi använder oss av stereokameror för att undersöka hur förekomsten av torsk ser ut i området innan reven placeras ut. Stereokameror är ett skonsamt och icke-störande alternativ till undersökningar med fiskeredskap och eftersom vi filmar fisken istället för att fiska undviker vi att döda några fiskar. Det är angeläget eftersom vi verkligen vill bevara så många torskar som möjligt, säger Johanna Högvall, miljöanalysassisten på SLU.

Förutom att övervaka förekomsten av torsk på olika lokaler i Byfjorden, så kommer SLU även att samla in jämförande material från andra områden och undersöka eventuella förändringar i fiskförekomst vid reven med mer storskaliga förändringar längs kusten.

Kommer torsken att stanna kvar och föröka sig vid reven eller kommer de att simma ut till lekplatser långt från kusten? Kommer vi att kunna se skillnad i torskens tillväxt eller överlevnad mellan de konstgjorda reven och naturliga livsmiljöer?

–Det finns många frågor som vi vill kunna svara på och för att kunna göra det behöver vi följa torsken från det att den slår sig ner som yngel fram till dess att den blir vuxen, vilket kräver att det här projektet får en långsiktig finansiering, säger Karl Lundström forskare på SLU.

Håkan Wennhage, miljöanalytiker
Institutionen för akvatiska resurser, Havsfiskelaboratoriet, SLU