Fyra vetenskapliga perspektiv på coronapandemin och framtidens mat

Publicerad: 09 juni 2020

Hur påverkar coronapandemin framtidens mat? Mycket pekar mot förändringar kring såväl matproduktion som matkonsumtion. Vi är ännu mitt i krisen, så inga vetenskapliga studier har ännu kunnat sammanfatta och analysera läget - men i det senaste avsnittet av podden Feeding your mind från SLU Future Food ger fyra SLU-forskare sina perspektiv på frågan.

Richard Tellström, docent i måltidskunskap, ser i coronakrisens spår potentialen för ett verkligt matkulturellt paradigmskifte. Mattias Eriksson, forskare på institutionen för energi och teknik med forskarfokus på matsvinn, ser coronapandemin som ett stort stresstest för hela livsmedelssystemet. Elisabeth von Essen, forskare på institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljövetenskap vid SLU i Alnarp funderar kring hur länge vi kommer att minnas och dra lärdomar ur krisens effekter Samtidigt som Kristina Marquardt, som forskar kring landsbygdsutveckling i det Globala Syd på Institutionen för stad och land konstaterar att i fattiga delar av världen kan coronapandemins verkningar helt konkret vara skillnaden mellan mat eller inte mat på framtidens tallrikar.

Hör mer i podden Feeding your mind: Fyra vetenskapliga perspektiv på coronapandemin och framtidens mat

Fakta:

Feeding Your Mind är en podcast från forskningsplattformen SLU Future Food vid SLU. Intervjuar gör Ylva Carlqvist Warnborg. Musiken i podden är Feeding Your Mind av SLU.