Alnarp får Green Innovation Park

Publicerad: 20 augusti 2020

Nu är det klart att co-workingkonceptet Green Innovation Park får nya lokaler och växlar upp sin verksamhet vid Sveriges lantbruksuniversitets (SLU) campus i Alnarp. Satsningen innebär att innovations- och samverkansdrivna gröna företag får en ny mötesplats i en kreativ miljö med närhet till forskning och innovationsinfrastruktur.

Green Innovation Park är en arena för co-working där akademi, näringsliv, investerare och entreprenörer möts för att samverka kring innovation och tillsammans arbeta mot en hållbar framtid. Den första miljön startades av Akademiska Hus och SLU 2016 på Campus Ultuna i Uppsala och nu har det alltså blivit dags för Alnarp.

- Alnarp är en fantastisk plats och en unik miljö där vi vet att många forskningsnära företag vill vara. Det känns jättebra att vi tillsammans kan utveckla lokaler som ger ännu bättre förutsättningar för näringsliv på campus, säger Åsa Henninge, marknadsområdesdirektör vid Akademiska Hus.

På Campus Alnarp kommer Green Innovation Park att utveckla co-working och konferenslokaler i byggnaden Teknikum, centralt belägen på campus. Platsen blir ett växthus där start up-bolag kan växa sig starka och förhoppningsvis bli så stora att de flyttar vidare. Närheten till forskning och experimentella miljöer och utrustning är i många fall helt avgörande för mindre företags utvecklingsförmåga.

– SLU:s kunskapsområden är centrala för flera av de stora samhällsutmaningarna och universitetets forskning, utbildning och miljöanalys bidrar till att lösa riktiga problem i den pågående omställningen. Samverkan mellan universitet, näringsliv och andra aktörer i samhället är väl utvecklad vid SLU Alnarp, exempelvis genom väletablerade och framgångsrika plattformar som Partnerskap Alnarp och Movium. Green Innovation Park i Alnarp blir ett utmärkt tillskott till utbudet av möjligheter att utveckla innovationer och samarbeten av olika slag, säger Håkan Schroeder, dekan för LTV-fakulteten vid SLU.

– Närhet mellan kunskaper är en avgörande faktor för framgångsrik samverkan och gemensam innovationsutveckling. Här kan Green Innovation Park som fysisk plats göra skillnad, genom att förenkla och aktivt underlätta för dessa kunskapsmöten. Unikt för campus är också de uppskalningsmöjligheter, för till exempel produktion, som finns i SLU:s Mellangård, säger Niclas Östlund, verksamhetsutvecklare för Green Innovation Park i Alnarp.

Akademiska Hus startar nu renovering och ombyggnation för Green innovation Parks nya lokaler. Totalt utvecklas 375 kvadratmeter och de första företagen planeras flytta in i april 2021. Green Innovation Park är en del av SLU Holding.

För mer information:

Åsa Henninge, marknadsområdesdirektör Akademiska Hus
Tel: 070-230 63 60
E-post: asa.henninge@akademiskahus.se

Malin Ferm, presschef Akademiska Hus
Tel: 0706-16 24 18
E-post: malin.ferm@akademiskahus.se

Niclas Östlund, verksamhetsutvecklare Green Innovation Park Alnarp.
Tel: 040-41 50 45, 070-386 85 35
niclas.ostlund@slu.se