Lidl utlyser 11 miljoner för forsking och utveckling

Publicerad: 02 september 2020
Lidl logga.

Matvarukedjan öppnade nyligen för ansökningar till deras utlysning ”Hållbarhetsakuten” och totalt finns upp till 11 miljoner att söka.

Vem kan ansöka?

Utlysningen riktas mot projekt och initiativ som kan genomföra kritiska förändringar här och nu från ideella organisationer, universitet, högskolor och oberoende forskningsinstitut, innovativa företag och andra aktörer med möjlighet att bidra till omställningen.

Projekt med en projekttid på cirka 12-18 månader, redan pågående projekt eller projekt som går in i en ny fas är välkomna att ansöka.

Vad kan man söka för?

Projektets resultat ska bidra till ett eller flera av FN:s globala hållbarhetsmål 2, 8, 9, 12 eller 15 i Agenda 2030.

Utlysningen omfattas av följande områden:

• Hållbara, innovativa och effektiva metoder inom jordbruksproduktionen som precisionsodling, klimatpositivitet, cirkularitet och regenerativt jordbruk.
  • Forskning och innovation av framtidens hälsosamma och hållbara mat så som växtbaserade produkter.
  • Smarta digitala lösningar som transformerar livsmedelssystemet med hjälp av AI och annan teknik, exempelvis för ökad biologisk mångfald.
  • Innovation och utveckling för minskat matsvinn genom cirkulär livsmedelsproduktion.
  • Beteendeförändring hos konsument som leder till exempelvis fler och bättre hållbara lösningar och ökat intag av hälsosam och hållbar mat.

Sista ansökningsdag 13/9 2020.

Läs mer på: https://hallbarhetsakuten.lidl.se/