Välkommen till pluggstugan i Alnarp!

Publicerad: 04 september 2020
Leende studenter som pluggar med dator, foto.

I Pluggstugan i Alnarp kan du som är ny student på ett program eller på en kurs på grundnivå få pluggtips av mer erfarna studenter.

Målet med Pluggstugan är att ge dig verktyg i studieteknik och metoder som kan underlätta din inlärning. Pluggstugan fungerar på så sätt som ett komplement till den lärarledda undervisningen.

Studentmentorerna ger inte svar på konkreta ämnesfrågor och kursuppgifter, men kan vara stöd i hur du kan tänka och göra. Det kan också vara skönt att träffa och prata med någon som kommit lite längre i sina studier och som klarat sig igenom olika utmaningar.

Detta kan du få hjälp med

Du kan till exempel vända dig till studentmentorerna i Pluggstugan med frågor och funderingar som till exempel:

• Hur ska jag göra för att lära mig alla växtnamn på latin?
  • Hur kan jag på ett bra sätt strukturera mitt arbete för att komma framåt och hinna med?
  • Jag har svårt att sätta gränser. Hur kan jag tänka för att lyckas med det?
  • Många böcker och artiklar att läsa. Var ska jag ens börja?
  • Jag behöver en smart strategi för mitt tentapluggande. Hur kan jag göra?
  • Jag klarade inte tentan. Vad kan vara bra att tänka på inför omtentan?

Tid och plats

Tid: onsdagar kl. 13-15.

Plats: Mötesverktyget Zoom: https://slu-se.zoom.us/j/63348133749

Läs mer om pluggstugan på studentwebben