Vetenskapens värld om Framtidens mat

Publicerad: 18 september 2020
Victoria Dyring håller upp en gaffel med algmat

Nästa avsnitt av Vetenskapens värld, som sänds måndag den 21 september, handlar om Framtidens mat. Programmet reser Sverige runt för att ta del av den senaste kunskapen om hållbar mat. Från Örnsköldsvik till Skåne försöker såväl forskare som bönder på olika sätt knäcka koden till att producera mer nyttiga livsmedel med lägre utsläpp. Från SLU medverkar forskarna Anders Kiessling, Anna Westerberg och Richard Tellström.

Jordbruket står inför stora och svåra utmaningar, men det finns lösningar också. En sådan som Vetenskapens värld tittar närmare på är havsbruk. När åkrarna inte räcker till för fler magar att mätta så spås havsbruket explodera. På västkusten växer långa rep i havet med sockertång som blir till algburgare samtidigt som de renar vattnet från övergödning. På botten städar samtidigt sjögurkor skräp innan de hamnar på tallriken.

På land finns också många nya innovativa idéer och forskningsprojekt. Till exempel att växtförädla fram en ny typ av flerårigt vete, så att åkrarna inte behöver plöjas och sås varje år. Eller att odla närodlad tropisk frukt i ultramoderna växthus med hjälp av fiskar. När de gula rapsfälten skördats och oljan pressats så kan resterna bli till vegofläsk med högre proteinhalt än i kött. Också hampa väntas bli en ny ingrediens i hållbara rätter.

Forskare funderar också på hur man kan övertala de som rynkar på näsan åt framtidsmaten? Att mala mystiska ingredienser och servera dem till influensers är en metod.

Medverkande i programmet: Fredrik Gröndahl KTH, Kristina "Snuttan" Sundell Göteborgs universitet, Anja Persson Gunnarshögs gård, Ebba-Maria Olson Mossagården, Karolina Östbring Lunds universitet, Karin Wendin Högskolan Kristianstad, Håkan Jönsson Lunds Universitet, Andreas Ahrens Disgusting Food Museum,  Carola Magnusson Carolas Eko, Richard Tellström Stockholms universitet, Maja De Bernardo akvaponiodlare, Hanna Samaan Peckas naturodlingar, Björn Alriksson Rise, Anders Kiessling Sveriges lantbruksuniversitet, Björn Oliviusson KTH, Petrus Jakobsson Bageri Petrus, Anna Westerberg Sveriges lantbruksuniversitet, smakpanel: Sarah, Jonas, Bella, Nathan, Johan Österlund.

Vetenskapens värld om Framtidens mat sänds i SVT2 21 september kl 20.00. Programmet kan ses på SVTplay.